Luister actief: geef volledige aandacht aan de ander. Wees duidelijk: gebruik heldere taal om je boodschap over te brengen. Gebruik non-verbale signalen: let op lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Stel vragen: verifieer of je de ander goed begrepen hebt.
Voor effectieve communicatie, onthoud de 5 C's van communicatie: duidelijk, samenhangend, compleet, beknopt en concreet . Wees duidelijk over uw boodschap, wees samenhangend door on-topic te blijven, voltooi uw idee met ondersteunende content, wees beknopt door onnodige woorden te elimineren, wees concreet door precieze woorden te gebruiken.
Consistentie: Herhaal wat u zegt om een punt te maken. Nieuwigheid: Breng uw boodschap op een frisse, nieuwe manier over. Geluid en textuur: Deze elementen moeten net zo memorabel zijn als de woorden. Spreek ambitieus: Berichten moeten zeggen wat mensen willen horen.
De inhoud van wat iemand vertelt; 2. De procedure of de manier waarop iets wordt verteld en hoe het gesprek wordt ingericht; 3. De relatie tussen de diverse actoren, en de gevoelens die bij ieder spelen tijdens de communicatie.
Bij effectieve communicatie en succesvolle communicatie gaat het erom dat de boodschap over komt zoals de zender het had bedoeld. De zender wil hel liefst dat de ontvanger gaat denken en doen wat hij wil. Daarmee ontneemt hij dus de ontvanger een stukje van de vrijheid om te denken en doen wat hij zélf wil.
Communicatievaardigheden zijn de vaardigheden waarmee u uw gedachten en emoties effectief kunt delen en die van anderen kunt begrijpen . Mensen met uitstekende communicatievaardigheden drukken zichzelf duidelijk uit en interpreteren effectief wat anderen zeggen. Op de werkplek is effectieve communicatie van vitaal belang.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
De 5A's ( Vragen, Adviseren, Akkoord gaan, Assisteren, Regelen ) zijn een klinisch hulpmiddel dat wordt aanbevolen voor gezondheidsgedragsadvies in de eerstelijnszorg.
Wat zijn gesprekstechnieken? Gesprekstechnieken zijn tactieken om meer uit communicatie te halen. Denk aan vraagtechnieken, non-verbale communicatie, presentatie en schakelen met de communicatiestijl van de ander.
7% gesproken woorden; wat wordt er letterlijk gezegd, de inhoud, de argumenten. 38% intonatie; hoe wordt iets gezegd, o.a. stemgebruik. 55% lichaamstaal; houding, gezichtsuitdrukking en gebaren.
Wat is goede communicatie? Je gebruikt duidelijke taal en stemt die af op de ander.Je hebt oprechte aandacht voor wat de ander te zeggen heeft en stelt vragen.Ook ga je in op non-verbale signalen en emoties.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
Dat de regel zo universeel is, geeft aan hoe duidelijk wij als soort hebben uitgewerkt dat een goed niveau van wederkerigheid de essentie is van samenzijn. De Gouden Regel van communicatie zou dan zijn: ' Communiceer met anderen zoals je wilt dat zij met jou communiceren .'
Effectief communiceren begint met luisteren. Als je de boodschap van de ander slechts voor een deel hebt aangehoord is de kans groot dat er ruis ontstaat. Behalve simpelweg aanhoren wat iemand anders zegt is het ook belangrijk dat je oprechte interesse toont en aandacht besteed aan de boodschap.
Uw prioriteiten communiceren aan uw leidinggevende
De regel van vijf is ontworpen om uw Executive op de hoogte te houden van uw werk . Ze hoeven niet te bewijzen dat u het druk hebt, dat zouden ze al moeten weten. Wat ze willen weten (of zouden moeten willen weten) is wat u prioriteert en waar u zich op richt.
De 7 C's van Communicatie helpen u effectiever te communiceren. De 7 C's staan voor: duidelijk, beknopt, concreet, correct, coherent, compleet en beleefd .
Goede communicatie
Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen. Je hebt echte aandacht voor de ander. Je laat de ander uitpraten. Je stelt vragen om de ander goed te begrijpen.