Planten nemen 𝐶 𝑂 2 𝐶 𝑂 2 (koolstofdioxide) uit de lucht op via kleine openingen in hun bladeren, de zogenaamde huidmondjes (stomata). Met behulp van zonlicht en bladgroen (chlorofyl) zetten de bladeren dit 𝐶 𝑂 2 𝐶 𝑂 2 en water via fotosynthese om in suikers (glucose) voor groei, waarbij zuurstof ( 𝑂 2 𝑂 2 ) als restproduct wordt afgegeven. Schooltv +3
Om preciezer te zijn: planten halen CO2-moleculen uit de lucht, en vangen met hun chlorofyl, of bladgroen, zonlicht op. Met behulp van de zonne-energie zetten ze water en CO2 om in zuurstof en suikers. Een plant is dus eigenlijk een kleine chemische fabriek.
Planten wisselen voortdurend koolstof uit met de atmosfeer. Tijdens de fotosynthese nemen planten koolstofdioxide op, dat vervolgens grotendeels wordt opgeslagen in wortels, permafrost, graslanden en bossen. Planten en de bodem geven de koolstofdioxide weer af wanneer ze vergaan.
Planten halen echter ook adem, waarbij ze CO2 uitscheiden, net als dieren. Hierbij wordt de energie opgebruikt om bijvoorbeeld te groeien en dit wordt met behulp van O2 omgezet in water en CO2. Net als bij dieren.
In de atmosfeer wordt CO2 door de wind goed gemengd. De biosfeer (planten op land maar ook oceanisch plankton) neemt koolstof op tijdens de fotosynthese. Ook de oceanen nemen CO2 op, dat in opgeloste vorm naar diepere delen wordt getransporteerd of wordt opgenomen door plankton.
Oceanen kunnen koolstofdioxide rechtstreeks uit de atmosfeer opnemen , en die vorm van koolstof is zuur. Een deel van de koolstof die vanuit moerasgebieden naar de oceanen wordt overgebracht, is echter aanwezig in de vorm van bicarbonaat, wat kan helpen de zuurgraad tegen te gaan en te neutraliseren.
Met fotosynthese absorberen groene bladeren CO2 uit de lucht en zetten dat om in glucose voor de groei van boom of plant. Hoeveel CO2 een boom absorbeert hangt van meerdere factoren af. Een boom in de groei heeft meer glucose nodig dan een oude boom. En een dikke boom absorbeert meer CO2 dan een dunne boom.
Veel planten kunnen echter prima groeien zonder CO2-injectie , en een bloeiend beplant aquarium zonder CO2-injectie is voor de meeste aquaristen zeker haalbaar.
Zoals de volgende soorten:
Koolstofdioxide (CO₂) is een kleurloos en geurloos gas dat van nature in de lucht voorkomt en deel uitmaakt van de wereldwijde koolstofcyclus . Het speelt een belangrijke rol bij de fotosynthese, waarbij planten CO₂ omzetten in zuurstof.
Een recente studie heeft aangetoond dat planten wereldwijd aanzienlijk meer koolstofdioxide (CO2) opnemen dan wetenschappers eerder hadden geschat. Hoe kan dat? Het onderzoek laat zien dat landplanten ongeveer 31% meer CO2 opnemen dan eerdere berekeningen suggereerden .
In principe kunnen alle rode planten zonder CO2 groeien, je hebt alleen sterk licht nodig, maar de veeleisende planten kunnen alle CO2 in het aquarium opnemen en overtollig licht zal ze laten sterven + voordelen voor algen.
Planten voelen geen pijn omdat ze geen hersenen hebben waarnaar signalen kunnen worden verzonden . Stel je voor dat een mens geen hersenen had; hij zou zich kunnen snijden, maar hij zou het niet weten en er zou niets zijn om aan te geven dat hij pijn heeft... dus technisch gezien zou hij geen pijn hebben. Hetzelfde geldt voor planten.
De beste luchtzuiverende planten zijn vaak de Lepelplant (Spathiphyllum), Sansevieria (Vrouwentong), Goudpalm (Areca Palm), Drakenbloedboom (Dracaena), en Krulvaren (Nephrolepis), die allemaal schadelijke stoffen zoals formaldehyde en benzeen uit de lucht filteren en veel zuurstof produceren. De Lepelplant is een alleskunner, de Sansevieria produceert 's nachts zuurstof, ideaal voor slaapkamers, en de Goudpalm en Varens zijn sterk in het zuiveren en verhogen van de luchtvochtigheid.
De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen. De fossiele brandstoffen olie en aardgas zijn bij verbranding de grootste CO2-uitstoters, vooral als ze verstookt worden om elektriciteit te produceren.
Bepaalde giftige stoffen zoals formaldehyde, benzeen, trichloorethyleen, xyleen en tolueen kunnen namelijk onbedoeld in de lucht van onze slaapkamers terechtkomen. Onder de juiste omstandigheden kunnen luchtzuiverende planten in de slaapkamer een effect hebben op de lucht waar u in slaapt.
Klopt het dat planten 's nachts CO2 afgeven en dat ik daarom geen plant in mijn kamer zou moeten hebben? Je hebt gelijk, planten geven 's nachts koolstofdioxide (CO2) af , hoewel ze dat ook overdag doen. Dit is onderdeel van het ademhalingsproces!
Speciale cellen in de bladeren van planten genaamd fotosynthetische pigmenten kunnen lichtenergie veranderen in chemische energie. Deze chemische energie wordt vervolgens gebruikt om koolstofdioxide (CO2) en water (H2O) om te zetten in suikers zoals glucose.
De oceaan produceert 50 procent van de zuurstof die we nodig hebben, absorbeert 30 procent van alle koolstofdioxide-uitstoot en vangt 90 procent van de overtollige warmte op die door deze uitstoot wordt gegenereerd. Het is niet alleen 'de longen van de planeet', maar ook de grootste 'koolstofput' – een essentiële buffer tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Top 5 luchtzuiverende planten
Over het algemeen kunnen de meeste kamerplanten ongeveer een week tot twee weken zonder water overleven, maar zeker in de zomer hebben de meeste planten meer water nodig om in leven te blijven. Dit is daarom ook heel belangrijk om rekening mee te houden als je op vakantie gaat of een lang weekend weg bent.
Bij C3 -planten beïnvloedt een lage [ CO₂ ] de netto fotosynthesesnelheid door de carboxylering van Rubisco te verminderen als gevolg van substraatbeperkingen en door hogere fotorespiratiesnelheden . Fotorespiratie neemt toe bij een lage [ CO₂ ] omdat zowel CO₂ als O₂ concurreren om dezelfde actieve plaats van Rubisco.
Bomen die het meeste CO2 opnemen uit de lucht
Zoals iedereen wel weet zijn er loof- en naaldbomen. Het voordeel van naaldbomen is dat ze het gehele jaar groen zijn en relatief weinig groen verliezen. Groen verliezen is uiteraard goed voor de bodemkwaliteit maar zorgt wel ook voor uitstoot van CO2.
In tegenstelling tot overdag, wanneer fotosynthese plaatsvindt en bomen zuurstof afgeven, heeft de ademhaling 's nachts het tegenovergestelde effect. Daarom is het raadzaam om 's nachts niet onder bomen te slapen om blootstelling aan verhoogde koolstofdioxideconcentraties te vermijden .
Tot de beste CO₂- absorberende soorten behoren tropische soorten, zoals teak , dat de hoogste koolstofvastleggingscapaciteit heeft van alle bomen in India.