Hoeveel bar, dus welke bandenspanning, je auto moet hebben, vind je in je instructieboekje of aan de binnenkant van je brandstofklepje. Wanneer je op vakantie gaat, is het belangrijk om ook de bandenspanning van je caravan, aanhanger of vouwwagen te controleren en deze indien nodig te verhogen.
Hoeveel bar in een autoband dient te zitten is eenvoudig op te zoeken in het instructieboekje van de auto. Daarnaast is er in de auto vaak een sticker te vinden waarop de juiste bandenspanning weer wordt gegeven. Deze sticker zit in de deurpost, achter op de zonneklep of aan de binnenkant van de tankdop.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
Het bandenspanningslampje is in eerste instantie een waarschuwing. Hij gaat branden zodra een van uw banden z'n druk 20 procent lager ligt dan aanbevolen. Dit wordt constant gemeten via TPMS-sensoren. Die zijn per model afgesteld zodat ze precies de aanbevolen bandendruk voor uw auto kunnen meten.
Bij normaal gebruik verliest een band tussen de 3 en 5% van de bandenspanning per maand. Met koud weer verlies je ongeveer hetzelfde aan druk. Kuilen, drempels, stoepranden of anderszins slecht terrein kan ook voor drukverlies zorgen.
In de meeste gevallen komen spijkers vast te zitten in de band en leiden ze tot een langzaam drukverlies. Als u een spijker in het loopvlak van een band ziet, trek deze er dan niet uit. Het is dan het beste om de band ter plaatse te wisselen. Laat de band repareren met de spijker in een gespecialiseerde werkplaats.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto.
Je kunt bijna bij alle Q8 tankstations terecht om je banden op te pompen en je bandenspanning te checken.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Lek . Schade door weggevaar kan snel luchtverlies veroorzaken . Een spijker, glas, puin, kuilen of een ander scherp voorwerp kan resulteren in een langzaam lek of snel PSI-verlies. Helaas vormen zelfs nieuwe banden geen uitzondering op dergelijke bandenschade.
Alle autobanden lopen langzaam leeg, ook als de auto stilstaat of je weinig kilometers maakt. De aanbevolen spanning vind je in het instructieboekje van je auto. Belangrijk om te weten: na 15 minuten of 5 kilometer rijden, moet je daar 0,3 bar bij optellen.
Oorzaken van een langzaam leeglopende band
Vaak blijft het object in de band zitten, waardoor er langzaam lucht ontsnapt in plaats van dat de band direct plat staat. Een lek ventiel kan ook de oorzaak zijn van een langzaam leeglopende band. Het ventiel is het kleine onderdeel waar je lucht in de band pompt.
Wanneer de autoband snel leeg raakt, zal het lampje voor de bandenspanning rood oplichten. Zoek meteen een veilige plaats om te stoppen. Vervang de band zelf of schakel een hulpdienst in. Blijf niet doorrijden bij een rood waarschuwingslampje, omdat dit het leven van jou en anderen in gevaar kan brengen.
Het staat meestal op een sticker in de dorpel van de bestuurdersdeur, in het opbergvakje, in de tankdop of onder de motorkap. (Als dat niet lukt, probeer dan de handleiding van de eigenaar!). Voor de meeste personenauto's ligt de ideale bandenspanning ergens rond de 2,2 bar (of 35 psi) als de banden koud zijn .
In het instructieboekje van je auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het brandstofklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijg je de juiste spanning.
Wanneer het TPMS-lampje gaat branden – en blijft branden – heeft ten minste één van uw banden een lage druk . Controleer de druk van alle banden met een meter en bepaal de oorzaak van het drukverlies en vul de band(en) indien nodig bij met lucht of ververs de band(en).
Deze 'A' met een onderbroken cirkel er omheen, al dan niet met een pijlpunt, geeft aan dat het automatisch starten en stoppen van de motor is ingeschakeld. Oranje geeft aan dat de motor uit is maar direct weer start wanneer je de koppeling of het gaspedaal intrapt.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.