Tekenen dat de turbo slijtEen hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Kosten voor het vervangen van een turbo
Over het algemeen kun je verwachten dat de kosten voor een nieuwe turbo ergens tussen de 500 en 2.000 euro liggen.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Een defecte turbo kan inconsistente luchttoevoer naar de motor veroorzaken, wat leidt tot ruw stationair draaien, afslaan of moeite met het behouden van vermogen, vooral onder belasting . Dit doet niet alleen afbreuk aan de ervaring van de enthousiaste bestuurder, maar kan ook resulteren in onverwachte uitvaltijd en hogere onderhoudskosten voor bedrijven.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Het repareren van een turbolader kan een kosteneffectieve oplossing zijn als de schade minimaal is . Als de turbolader bijvoorbeeld een klein olielek of een beschadigde afdichting heeft, kunnen deze problemen vaak worden gerepareerd zonder de hele unit te hoeven vervangen. Dit kan u geld besparen in vergelijking met de kosten van het kopen van een nieuwe turbolader.
Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren. Dit kan resulteren in verhoogde slijtage of zelfs complete motoruitval.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten.
Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten. Als de LMM een verkeerde waarde doorgeeft raakt de brandstofinspuiting ontregeld en loopt de motor niet goed meer.
Hoe klinkt een turbo-fluitje? Zoals de naam al doet vermoeden, klinkt een turbo-fluitje als een hoog fluitend of jankend geluid , te horen wanneer de turbolader aanslaat terwijl u accelereert en het toerental omhoog gaat.
Het vervangen van een turbolader is helaas een van de meest complexe klussen in een garage, omdat het vaak lastig te zien en te bereiken is. Bovendien wordt het nu vaak geïntegreerd in het koelwatercircuit, zodat niet alleen de olie moet worden afgetapt, maar ook de koelvloeistof.
De meeste storingen worden veroorzaakt door de drie 'turbo killers' van oliegebrek, olieverontreiniging en schade door vreemde voorwerpen . Meer dan 90% van de storingen van turboladers worden veroorzaakt door olie, hetzij door oliegebrek of olieverontreiniging. Verstopte of lekkende leidingen of gebrek aan priming op fitting veroorzaken meestal oliegebrek.
Wanneer je opmerkt dat je auto niet meer zo krachtig optrekt als gebruikelijk, of langzaam op jouw handelingen reageert, kan dit een teken zijn dat je turbo defect is. Ook wanneer een auto maar moeilijk zijn hoge snelheden kan handhaven, kan de turbolader kapot zijn. Jankende motor.
Slechte acceleratie of gasrespons
Als u merkt dat uw dieselmotor er langer over doet om een hoge snelheid te bereiken, of als de motor niet meer reageert als u het gaspedaal intrapt, is de kans groot dat uw turbolader het begeeft.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Onder ideale omstandigheden kan uw turbo u tot 150.000-200.000 mijl of zelfs langer van dienst zijn. Ook al kunnen ze lang meegaan, u moet het onderhoud verzorgen en verantwoord rijden om ze draaiende te houden.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
JARENDE MOTOR
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat het de motor stiller maakt omdat het het geluid van de luchtinlaat dempt. Als u echter een luid, jankend geluid hoort - een beetje zoals de boor van een tandarts of een politieauto - is dat een mogelijk symptoom van een turbostoring.
Soms kan een fysieke inspectie van de turbolader duidelijke tekenen van slijtage of schade onthullen. Begin met het verwijderen van de luchtinlaatslang en kijk in de turbo. Controleer het compressorwiel op chips, deuken of tekenen van schade door vreemde voorwerpen. Probeer vervolgens voorzichtig het compressorwiel te bewegen.
Turbofalen kan ernstige motorschade veroorzaken . Hoe langer u met een defecte turbo rijdt, hoe meer schade het aan uw motor toebrengt.