De
Een katalysator heeft als functie om giftige stoffen afkomstig uit de motor – en van boven de 300 graden – om te zetten in minder schadelijke stoffen.
De normale bedrijfstemperatuur van een omvormer ligt tussen de 500 en 800°F (260-460°C), en kan oplopen tot 1200°F (540°C) wanneer het voertuig zwaar belast wordt .
Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Andere mogelijke symptonen zijn een motor die sneller oververhit raakt, nare luchtjes onder de auto, een rammelend geluid, teruglopend motorvermogen of meer rook uit de uitlaat.
De typische lucht van rotte eieren, oftewel waterstofsulfide (H2S) kan te ruiken zijn wanneer de katalysator mogelijk defect is. Nader onderzoek is wel noodzakelijk om dat te achterhalen. Een rotte eierenlucht zou óók kunnen komen wanneer een accu overladen wordt of lek is.
Dit voertuigonderdeel zet schadelijke verbindingen (zoals koolwaterstoffen, stikstofoxiden en koolmonoxide) succesvol om in onschadelijke verbindingen (zoals waterdamp en koolstofdioxide). De verbranding van de motor van uw auto kan zwaveldioxide produceren, wat bestuurders melden als een vreselijke, sterke geur van rotte eieren .
Technisch gezien kunt u nog rijden met een kapotte katalysator, maar het is sterk af te raden. Een defecte katalysator kan leiden tot verschillende problemen, zoals verminderde motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen.
Katalysatoren maken een geluid als ze beginnen te falen. Het kan klinken als een luid geratel of alsof de motor niet zo soepel draait als normaal . Dit kan een teken zijn van een overmatige hoeveelheid zwavel in het uitlaatsysteem van de katalysator, waardoor deze niet meer effectief is.
Herkennen van een kapotte katalysator
Dit zijn de meest voorkomende manieren waar u een kapotte katalysator aan herkent: Minder vermogen van de motor. Een rammelend geluid. Het lampje van de motor brandt op uw dashboard.
Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. Je kunt een katalysator zelf reinigen met een benzine reiniger.
Een kat draait doorgaans op een temperatuur van ongeveer 1.200 tot 1.600 graden Fahrenheit : deze hoge temperatuur helpt het katalytische proces dat uw uitlaatgassen reinigt.
Onjuist. Een katalysator verlaagt de activeringsenergie van een reactie, zodat een chemische reactie kan plaatsvinden. Het verhogen van de temperatuur van een reactie heeft als effect dat het aantal reactantdeeltjes dat meer energie heeft dan de activeringsenergie toeneemt .
Controleer met een infraroodthermometer de temperatuur van de voorste en achterste lasringen van de omvormer om er zeker van te zijn dat de omvormer is 'uitgegaan'. Afhankelijk van hun grootte beginnen de meeste omvormers te ontbranden bij een temperatuur van rond de 350°F (177°C) en zijn ze volledig ontstoken bij een temperatuur van rond de 500°F (260°C).
De levensduur van een katalysator kan variëren afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden. Over het algemeen gaat een katalysator ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Eenvoudige oplossing:
Als het hitteschild van uw katalysator ooit losraakt, moet u het onmiddellijk vastzetten. Draai de bouten vast of vervang het hitteschild . Het hitteschild kan ook weer op zijn plaats worden gelast als totale vervanging te drastisch lijkt.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil. Overmatige klepspeling kan ook leiden tot een tikkende motor.
Je kunt overigens gewoon rijden met een kapotte katalysator, het heeft geen invloed op de staat van je motor.
Als het geratel redelijk constant is (in plaats van "alleen als je hard accelereert"), zou het makkelijk te identificeren moeten zijn. Het geluid komt ofwel van het midden van de voorstoelen, onder de auto (katalysator) of van onder de motorkap (nokkenasketting) .
U zult ook een merkbare daling in gasverbruik en mogelijk afslaan ervaren. Echter, als uw omvormer volledig verstopt is, zal uw motor snel falen vanwege alle uitlaattegendruk.
Afhankelijk van uw voertuig, maar ook van de garage waarmee u werkt, beginnen de prijzen voor katalysatoren gemiddeld rond de 150 euro en kunnen ze oplopen tot meer dan 500 euro. Aarzel dus niet om onze vergelijkingstool te gebruiken om de dienst die u nodig hebt te vinden aan de beste prijs.
Wij raden u aan om naar de, voor u dichtstbijzijnde, TOP Merkspecialist te rijden en de katalysator te laten vervangen. Doorrijden wanneer het katalysator lampje brandt zal resulteren in meer schade aan de motor van uw auto.