Diep in de tunnel lopen de temperaturen vaak hoog op, tussen 30 en 40 graden Celsius. Dit komt door de aardwarmte, hoe meer berg er boven de tunnel zit, hoe hoger de temperatuur stijgt. In de basistunnel (spoortunnel) komen zelfs temperaturen tussen 40 en 50 graden Celsius voor.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht. In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data.
In een oogwenk verdikt de scherpe alpenlucht tot een trage hitte die bijna 40°C bereikt . De temperatuurstijging is een functie van geologie, niet van meteorologie: we bevinden ons diep in vast gesteente, in de 57 km lange Gotthard-basistunnel.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
Voor de Sint-Gotthardtunnel wordt geen tol geheven.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
Wachttijd Gotthardtunnel 2025: file door drukte en dosering
In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden. De vuistregel voor de wachttijd bij de Gotthardtunnel is 15 minuten per kilometer file, maar kan in werkelijkheid langer zijn.
Drukke dagen in Zwitserland
In de zomerperiode is vertraging voor de Sint Gotthardtunnel niet te vermijden. Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
In 1882 wordt de Gotthardtunnel van Göschenen naar Airolo geopend. In totaal komen 199 arbeiders om het leven bij de bouw ervan. Negentien mensen verliezen hun leven tijdens de bouw van de Gotthardtunnel die in 1980 wordt geopend, terwijl negen mensen omkomen bij het werken aan de Gotthardbasistunnel van 2016, die veel langer is.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
China ð¨ð³ð¨ð³ heeft het grootste aantal tunnels ter wereld. Er zijn 16229 tunnels in China. De grootste tunnel in China is de Bohai Strait Tunnel. Na China heeft Japanð¯ðµð¯ðµ het grootste aantal tunnels ter wereld.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
Gotthardtunnel: misschien wel de bekendste van allemaal en maar liefst 17 kilometer lang, op de route door Zwitserland zuidwaarts richting Italië. En het goede nieuws: helemaal GRATIS. Althans, je hebt natuurlijk wel een snelwegvignet nodig.
De tunnel werd in augustus vorig jaar gesloten nadat een gebroken wiel een goederentrein deed ontsporen, wat leidde tot grote schade . De Gotthard-basistunnel, de belangrijkste spoorverbinding tussen Zwitserland en Italië en een belangrijke goederentransportroute, gaat maandag weer open, meer dan een jaar nadat een ongeluk de sluiting ervan dwong.