Belasting over rente (spaargeld) voorkom je door binnen het heffingvrije vermogen te blijven (€65.036 in 2026, €130.072 met fiscale partner). Groen sparen/beleggen biedt extra vrijstellingen. Belastingrente (boete) voorkom je door vóór 1 mei aangifte te doen of een voorlopige aanslag aan te vragen. Raisin +3
Je kunt voorkomen dat je onnodige belastingrente betaalt door vóór 1 mei 2025 een voorlopige aanslag aan te vragen. Zorg ervoor dat het bedrag aansluit bij je daadwerkelijke belastingverplichting over 2024. Als jouw definitieve aanslag gelijk is aan je voorlopige aanslag, voorkom je daarmee belastingrente.
Als uw spaargeld uitsluitend in ISAs of andere belastingvrije spaar-/beleggingsproducten staat , hoeft u geen belasting te betalen over de rente of het rendement dat u ontvangt, ongeacht de hoogte van het rendement.
Ja, rente kan worden vermeden als het tekort aan vooruitbetaalde belasting te wijten is aan vermogenswinsten of onverwachte inkomsten , mits de vooruitbetaalde belasting over dergelijke inkomsten vóór de volgende betaaldatum wordt voldaan. Belastingplichtigen met een forfaitair inkomen zijn ook vrijgesteld als ze 100% betalen vóór 15 maart. Wat zijn de betaaldatums voor de vooruitbetaalde belasting?
Gebruik drempelbedragen: Als uw totale jaarinkomen (inclusief rente) lager is dan de belastingvrije drempel van $ 18.200, betaalt u waarschijnlijk geen belasting . Geef uw TFN door: Geef uw bank altijd uw belastingnummer (TFN). Doet u dit niet, dan zijn ze verplicht om belasting in te houden tegen het hoogste tarief (47%).
Het 15G-formulier is beschikbaar onder sectie 197A van de Wet op de Inkomstenbelasting van 1961. Hiermee kunt u uw jaarlijkse inkomen aan de bank aangeven en hen verzoeken de inhouding van bronbelasting op rente-inkomsten stop te zetten.
Bepaalde fiscaal voordelige rekeningen: Als u een spaarrekening heeft binnen een fiscaal voordelige structuur, zoals een HSA of Roth IRA, kan de rente die u verdient belastingvrij zijn . Het is belangrijk om te weten welke soorten rekeningen in aanmerking komen voor belastingvrije groei om onnodige belasting op rente te voorkomen.
Particulieren en Hindu Undivided Families (HUFs) komen in aanmerking voor deze belastingaftrek op spaarrekeningen op grond van artikel 80TTA van de Wet op de Inkomstenbelasting. Als uw totale rente-inkomsten minder dan Rs. 10.000 bedragen, bent u vrijgesteld van het betalen van belasting over de rente op uw spaarrekening .
Als je een lening ontvangt, krijg je het bedrag op je rekening. Dit bedrag is geen inkomen, omdat je het terug moet betalen. Je betaalt dus geen inkomstenbelasting over het ontvangen bedrag. Let op: de rente van een persoonlijke lening is vaak niet fiscaal aftrekbaar, tenzij het gaat om een lening voor je eigen woning.
Wij brengen belastingrente in rekening als wij een belastingaanslag niet op tijd kunnen vaststellen, bijvoorbeeld omdat u te laat of onjuist aangifte hebt gedaan. In sommige gevallen vergoeden wij belastingrente als wij te lang doen over het opleggen van een belastingaanslag.
Van 1 juli 2024 tot en met 22 januari 2025 is 6 maanden en 22 dagen, bij elkaar 202 dagen (wij rekenen met 30 dagen per maand en 360 dagen per jaar). In 2024 was de belastingrente 7,5%. Vanaf 1 januari 2025 is deze 6,5%. Over de periode in 2024 (180 dagen) betaalt u aan belastingrente: 180/360 x 7,5% x € 2.500 = € 93.
Dit betekent dat je vrijgesteld bent van belasting voor alle ontvangen rente onder 1020 euro. Voor renten van meer dan 1020 euro moet je echter 15 % roerende voorheffing betalen.
Rente-inkomsten uit bronnen zoals bankrekeningen, gegarandeerde beleggingscertificaten (GIC's), obligaties en schuldbewijzen (inclusief hoofdsombeschermde obligaties of PPN's), ongeacht of ze afkomstig zijn uit Canadese of buitenlandse bronnen, worden belast tegen uw volledige, marginale inkomstenbelastingtarief .
Zet in uw brief in elk geval:
Hoeveel belasting betaal je over € 100.000 spaargeld? Als je € 100.000 spaargeld hebt, betaal je alleen belasting over het deel boven het heffingsvrije vermogen van € 59.357. Dat is € 40.643. Daarover rekent de Belastingdienst in 2026 een fictief rendement van 1,28% en vervolgens 36% belasting.
De meest gemiste aftrekposten zijn thuiswerkkosten, zorgkosten boven de eigenrisico, energiebesparende maatregelen, giften aan goede doelen, en studiekosten voor werk. Dit komt vooral door de complexiteit van het Nederlandse belastingsysteem en tijdgebrek bij het invullen van de aangifte.
Je kunt het niet zomaar "ontwijken". Gebruik drempelwaarden: als je totale jaarinkomen (inclusief rente) lager is dan de belastingvrije drempel van $ 18.200, betaal je waarschijnlijk geen belasting . Geef je TFN door: geef je bank altijd je belastingnummer (TFN). Doe je dit niet, dan moeten ze belasting inhouden tegen het hoogste tarief (47%).
Als je meer dan €100.000 op de bank hebt, is het deel boven dat bedrag niet meer gedekt door de Depositogarantiestelsel, wat een risico is bij een bankfaillissement, en kun je ook vermogensbelasting (Box 3) betalen en mogelijk een negatieve rente over het meerdere ontvangen, waardoor spreiden over verschillende banken of investeren in andere producten (zoals beleggingen) een slimme zet is.
Belasting over spaargeld voorkomen is mogelijk door te beleggen in specifieke milieuprojecten. Voor groene beleggingen en spaartegoeden is een vrijstelling van kracht. De Belastingdienst spreekt over groen sparen wanneer u uw spaargeld aanhoudt bij een bank die deelneemt in bepaalde projecten.
Vrijstelling van belastingen
De spaarrekening is gereglementeerd door de overheid. Daardoor zijn de interesten op de spaarrekeningen vrijgesteld van belasting. In 2026 is er een vrijstelling tot 1.020 euro per persoon. Dat bedrag kan elk jaar wijzigen.
Hoeveel kan ik in mijn TFSA storten? De jaarlijkse TFSA-stortingsruimte voor 2026 is $7.000. U kunt ook ongebruikte stortingsruimte van voorgaande jaren meenemen naar volgende jaren.
Volgens de Indiase inkomstenbelastingwet is het verplicht om de belastingdienst op de hoogte te stellen van stortingen van ₹10 lakh of meer in contanten op een spaarrekening gedurende een fiscaal jaar. Stortingen van meer dan ₹50 lakh op betaalrekeningen moeten echter ook worden gemeld.
Iedereen betaalt 30% belasting over het berekende fictieve rendement.
U moet alle belastbare en belastingvrije rente-inkomsten op uw federale inkomstenbelastingaangifte vermelden, zelfs als u geen formulier 1099-INT of formulier 1099-OID ontvangt . U moet de betaler van de rente-inkomsten uw correcte belastingidentificatienummer (TIN) verstrekken; anders kunt u een boete en inhouding van belasting opgelegd krijgen. Zie onderwerp nr.
Eén van de meest voor de hand liggende manieren om minder belasting te betalen, is door je vermogen onder de heffingsvrije grens te houden. Voor 2026 is deze grens vastgesteld op € 59.357 per persoon. Als je vermogen op de peildatum (1 januari 2026) onder dit bedrag bleef, betaal je geen vermogensbelasting in box 3.