Het koppelingspedaal moet helemaal ingedrukt zijn of helemaal onaangeroerd . Alles daartussen zal op elk moment de levensduur verkorten. Als u een rood licht ziet of een vertraging in het verkeer, bereid u dan langzaam en gestaag voor op een stop en schakel indien nodig terug.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Het oefenen van het juiste gebruik van de handrem kan helpen slijtage van de koppeling te verminderen. Bijvoorbeeld, wanneer u stopt bij een stoplicht of op een heuvel, gebruik dan de handrem om het voertuig op zijn plaats te houden in plaats van het koppelingspedaal.
Regelmatig onderhoud, de juiste rijtechniek en het vermijden van agressief rijgedrag kunnen de levensduur van uw koppeling verlengen.
Agressief Rijden
Regelmatig gas geven, snelle starts, abrupte stops en snelle versnellingswisselingen kunnen onnodige druk op uw koppeling zetten, waardoor het slijtageproces wordt versneld. Zie het als sprinten in een marathon – het geeft u misschien een snelle boost, maar het zal u veel sneller uitputten.
Als u bijvoorbeeld heel veel in de file staat of bijvoorbeeld heel veel veel stadskilometers maakt, zal de relatief koppeling snel slijten. Ook “sportief” rijgedrag en het befaamde “voetje op de koppeling” is vaak een oorzaak van vroegtijdige slijtage.
"Riding the clutch" verwijst simpelweg naar de handeling van het gedeeltelijk ingedrukt houden van het koppelingspedaal . Dit duwt de drukpad tegen de koppelingsplaat, maar grijpt niet volledig aan, waardoor er meer wrijving ontstaat en de koppeling sneller slijt.
De beste tip voor het onderhouden van uw koppeling is om de koppeling voorzichtig in en uit te schakelen, en alleen als het echt nodig is . U moet vermijden om de koppeling te gebruiken tijdens het rijden en moet ervoor zorgen dat u veranderingen op de weg van tevoren anticipeert, zodat u in noodgevallen snel kunt handelen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling verschilt per situatie en per auto. Houd gemiddeld genomen rekening met ongeveer 350 tot 1000 euro. De koppeling vervangen is geen moeilijke klus, maar het is wel een arbeidsintensieve klus.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak kun je het beste bij een garage de koppeling laten checken. Je mag ervan uitgaan dat moderne koppelingsplaten vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer meegaan voordat ze vervangen moeten worden.
Uw koppeling slijt bijvoorbeeld sneller wanneer u veel kilometers maakt binnen de bebouwde kom in plaats van op de snelweg. Een oude koppeling gaat maximaal 150.000 kilometer mee en een nieuwe ongeveer 300.000 kilometer.
Na verloop van tijd kunnen de koppelingsplaat, drukgroep en druklager slijten door de wrijving die ontstaat tijdens het schakelen . Continu gebruik en agressieve rijgewoonten, zoals het rijden op de koppeling of het frequent schakelen zonder de juiste techniek, kunnen het slijtageproces versnellen.
Bij de meeste auto's kun je dit doen door het gaspedaal helemaal niet aan te raken en te starten met alleen stationair toerental . Als je ook maar een paar voet omhoog gaat, kun je de koppeling gedeeltelijk loslaten, net genoeg om te kunnen rijden, en dan de koppeling weer indrukken en uitrollen. 2. Houd de auto nooit op een heuvel vast met de koppeling.
De koppeling kan kapot gaan of op een gegeven moment versleten raken. Des te meer u schakelt, des te sneller zal er slijtage ontstaan. Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn een lekkende versnellingsbak, een te laag oliepeil of een verkeerde manier van schakelen.
De levensduur van zowel handmatige als automatische koppelingen kan variëren van 30.000 mijl tot 100.000 mijl of meer . Hoewel de meeste automatische transmissies werken met koppelingspakketten en een koppelomvormer in plaats van een conventionele handmatige koppeling, is hun levensduur afhankelijk van dezelfde factoren.
Maak na het vervangen van de koppeling een testrit, controleer op lekken, stel het koppelingspedaal af en controleer op atypische geluiden of trillingen . Volg deze stappen om de levensduur en prestaties van de koppeling van uw auto te garanderen nadat deze is vervangen.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
De koppeling moet worden ingeschakeld wanneer de motor stationair draait . Wees u altijd bewust van de omstandigheden om u heen en begin met het afremmen van de auto ruim voordat u moet stoppen. Zo voorkomt u situaties waarin u de koppeling moet laten zakken bij hoge toerentallen, wat kan leiden tot slippen van de koppeling en meer permanente schade.
Hitte versnelt de slijtage, hoe meer het slipt, hoe meer wrijving hitte veroorzaakt en hoe meer het slijt. Olievervuiling kan er ook voor zorgen dat het slipt, niet hetzelfde als slijtage, want in plaats van weg te slijten vervuilt de olie de schijf, maar het eindresultaat is hetzelfde, slecht voor de koppeling.
Slijtage bij parkeren
En zelfs tijdens het parkeren kan de koppeling slijten als je je voet er te lang ophoudt. Probeer ook hier de handrem te gebruiken, in plaats van de auto in de eerste versnelling te zetten tijdens het inparkeren. Anders verkort je ook hiermee de levensduur van de koppeling.
Geef gedoseerd gas en voorkom wielspin
Tijdens het heen en weer schakelen is het belangrijk dat u gedoseerd gas geeft. Zo voorkomt u wielspin. De kracht die loskomt bij snel spinnende banden kan in een extreem geval leiden tot een explosie van de band, waardoor deze letterlijk aan stukken gescheurd kan worden.
Garantie kan er niet meer zijn maar er is ook nog een conformiteitsbeginsel en bij normaal gebruik mag je er toch van uitgaan dat een koppeling 150.000-200.000km meegaat.