1. Begin met een grappig, opmerkelijk of verontrustend feit: Een 'catchy' openingszin zal de aandacht van uw publiek trekken vanaf het begin. 2. Stel indrukwekkende vragen: Een uitstekende manier om de aandacht van het publiek vast te houden, is door een provocerende retorische vraag te stellen.
Houd je een presentatie bij een innovatief, creatief bedrijf, zoals bij een technische start-up? Dan hoef je niet strak in het pak, maar kun je op smart casual gaan. Denk aan een goed colbertje en een mooi overhemd, in combinatie met een goede spijkerbroek en eventueel kekke sokken (je stropdas laat je thuis).
Zorg ervoor dat je tijdens je presentatie rustig adem blijft halen en geconcentreerd blijft. Probeer je niet te laten afleiden door een publiek dat rare dingen doet. Dat het publiek soms rare dingen doet, heeft namelijk niet altijd wat met jou te maken. Oefen met rustig in- en uitademen tijdens het spreken.
De beste manier om uw doelgroep te bereiken is door ze te voorzien van nuttige en relevante content . Schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor uw beoogde doelgroep is een zekere manier om hun aandacht te trekken.
Je kunt ze bij naam noemen, iets over ze noemen, verwijzen naar een punt dat ze naar voren hebben gebracht, of reflecteren op een gesprek dat je met ze hebt gehad . Je kunt ze zelfs gewoon naar zichzelf vragen, of iets naar voren brengen waarvan je weet dat ze het interessant vinden.
Vragen stellen tijdens een gesprek is een goede manier om oprechte interesse te tonen in iemand. Je laat daarmee merken dat je goed naar je gesprekspartner luistert en je verplaatst in iemands leefwereld. Een eenzijdig gesprek wordt zo een gelijkwaardige ontmoeting waar ruimte is om alles met elkaar te delen.
Krachtwoorden of Power woorden (power words) zijn woorden die je gebruikt om de aandacht van je doelgroep te trekken en zo aan te zetten tot actie.
Noem een feit dat verontrustend, grappig of opmerkelijk is.Leg uit wat er op het spel staat voor uw luisteraars.Bied een humoristische observatie of anekdote aan.Leg uw eigen interesse in het onderwerp uit.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.
Houd het kort. Zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat. Probeer dus niet te veel uit te wijden over details, maar kom liever direct to the point in de inleiding. De lezer weet dan meteen wat hij in de tekst kan verwachten en besluit op basis daarvan of hij verder leest.
De aandacht trekken (zonder op) is standaardtaal in het hele taalgebied. De betekenis ervan is 'de aandacht naar zich toe halen, opvallen'.
In reclame draait het om het vangen en vasthouden van de focus van uw doelgroep. Effectieve marketingstrategieën gebruiken technieken als herhaling, emotionele connecties en visuele signalen om mensen te betrekken en verkopen te stimuleren.
Emoties met een hoge opwinding trekken de aandacht (Anderson, 2005). Het blijkt dat we langzamer zijn met het benoemen van een kleur als het woord emotioneel is (bijv. angst), omdat die woorden meer aandacht trekken (Algom, Chajut & Lev, 2004). Bedreigingen trekken ook de aandacht. Zelfs voordat we ze bewust opmerken (Öhman & Mineka, 2001).
Haal twee of meer keer diep en langzaam adem voordat je het podium opgaat en tijdens je speech . Meestal bereikt angst direct aan het begin van de presentatie zijn hoogtepunt en zakt binnen een paar minuten weer weg. Concentreer je op je materiaal, niet op het publiek.