Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Net als een huwelijk vereist elk goed partnerschap luisteren, flexibiliteit en compromissen . Echte samenwerking betekent openstaan voor suggesties, kritiek en ideeën van alle teamleden, zelfs als dat betekent dat je van koers moet veranderen. Innovatie (en evolutie) komt vaak voort uit het overwegen van radicaal andere perspectieven.
Wissel de groepssamenstelling regelmatig. Zo stimuleer je samenwerking tussen verschillende kinderen. Houd rekening met niveauverschillen van leerlingen. Zo stimuleer je de leerlingen om elkaar binnen groepjes inhoudelijk te helpen met de lesstof.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Je bent bereid informatie met anderen te delen. Je wilt anderen helpen en ondersteunen en je vraagt hulp indien je zelf hulp nodig hebt. Je ziet dat je samen met anderen meer kunt bereiken dan alleen. Je begrijpt dat het teambelang boven jouw eigen belangen gaat.
Voor sommige samengestelde woorden worden versies met en zonder koppeltekens als even geldig beschouwd . Wij gebruiken het volgende: kinderopvang. samenwerking/cooperate.
De Piramide van Lencioni is een model voor betere samenwerking binnen teams, met als onderdelen: vertrouwen, conflict, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Een hecht team vormen gaat niet over het beheersen van deze theorie.
Samenwerking vindt plaats wanneer teamleden het gevoel hebben dat ze hun hele zelf naar het werk kunnen brengen . Teamleden moeten worden aangemoedigd om deel te nemen, te innoveren en te communiceren. In plaats van hun gedachten in te houden of hun gevoelens te beteugelen, kunnen ze zichzelf zijn en alle geweldige ideeën die daarbij horen, naar voren brengen.
De coöperatieve werkvorm 'Placemat' is een werkvorm waarbij de kinderen hun voorkennis van het thema activeren door te tekenen en het daarna terug te vertellen. Het is een werkvorm die je in een team uitvoert waarbij je de sociale vaardigheden, taalvaardigheden en het samenwerken stimuleert.
Houd regelmatig één-op-één vergaderingen om hun werk, doelen en uitdagingen te bespreken . Probeer ook je teamleden buiten werktijd te leren kennen door deel te nemen aan teambuildingevenementen, samen te lunchen of koffie te drinken, of gewoon met ze te kletsen in de gang of via Colleague Connect-sessies.
Vier grondvormen van samenwerken
Er zijn vier verschillende grondvormen van samenwerken, die de bestuurder hiervoor ter beschikking staan, namelijk verkennend samenwerken, ondernemend samenwerken, functioneel samenwerken en transactioneel samenwerken.
Omdat er geen sprake is van één dominante classificatie van de belangrijkste elementen van teamsamenwerking, hebben we ervoor gekozen om ons te richten op vijf belangrijke gebieden die een beslissende rol spelen in de kwaliteit en efficiëntie van samenwerking: communicatie, coördinatie, transparantie, verantwoording en vertrouwen .
Hoe effectief samenwerken op het werk. Moedig uw teamleden aan om wendbaar te zijn en gebruik te maken van de tools die ze hebben . Zet de toon door verwachtingen en verantwoordelijkheden te definiëren en vertrouw erop dat ze hun best doen. Ga voorop en coach en ontwikkel de vaardigheden van uw team terwijl u iedereen gefocust houdt.