De eerste rijles
Je gaat naar een rustige plek in de buurt van je huis, meestal een parkeerplaats of industrieterrein. Hier neemt de instructeur een aantal veiligheidsvoorschriften met je door. Ook leer je sturen, gas geven en remmen of soms koppelen en schakelen.
Trap met je linkervoet het koppelingspedaal geheel in en controleer of de versnellingspook in neutraal staat.Druk vervolgens op de rode start/stopknop om de motor te starten. Controleer de lampjes en de meters op het dashboard en de remdruk door het rempedaal helemaal in te trappen.
Draai de sleutel om of druk op de startknop – Draai hem helemaal om de motor te starten. Trap de koppeling helemaal in – Gebruik uw linkervoet om het koppelingspedaal helemaal in te trappen. Zet uw auto in de eerste versnelling – Met de koppeling ingetrapt hoeft u alleen maar de versnellingspook in de eerste versnelling te zetten, wat de bovenste linker gleuf is.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Zenuwen bij de eerste rijles zijn normaal , dus maak je geen zorgen! Iedereen leert in een ander tempo, dus hoewel de basis voor de meesten hetzelfde is in de eerste praktijkles, zal wat er daarna gebeurt waarschijnlijk voor iedereen anders zijn.
Langdurige stress of spanning. Wanneer je een langere periode veel stress ervaart, kan dit een aanleiding zijn voor het ontwikkelen van rijangst. Stress geeft lichamelijke en psychische klachten, zoals hartkloppingen, zweten, vermoeidheid, prikkelbaarheid en een verminderd zelfvertrouwen.
– Als je sneller weg wilt rijden geef je geleidelijk meer gas. – Wegrijden bij een verkeerslicht: Denk er aan dat je de koppeling rustig omhoog laat komen. De mensen achter je moeten langer wachten als de auto afslaat.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Voor je eerste rijles heb je niet veel nodig, maar vergeet niet je identiteitsbewijs mee te nemen! Daarnaast kan het handig zijn om comfortabele kleding en schoenen te dragen, zodat je je goed kunt bewegen tijdens het rijden.
Wanneer Terugschakelen naar 1? Het kan verwarrend zijn om te weten wanneer u precies moet terugschakelen naar de 1e versnelling. De regel is simpel: als uw snelheid onder de 10 km/u komt, is het tijd om naar de 1e versnelling te schakelen.
Enkele basisregels zijn: altijd een veiligheidsgordel dragen, verkeersborden en verkeerssignalen opvolgen, een veilige afstand tot andere voertuigen bewaren, een redelijke snelheid aanhouden en niet sms'en of eten tijdens het rijden, zodat u zich bewust bent van uw omgeving.
Eerst zal je instructeur je naar een rustige weg rijden waar je alle basisbeginselen van de bediening van de auto leert . Dit omvat de versnellingen, de pedalen en wat bekend staat als de cockpit drill. Wat is een cockpit drill?
De meeste jongeren volgen een rijles van een uur en hebben voordat ze geslaagd zijn gemiddeld 35-40 uur nodig. Maar let goed op, want dit is een gemiddelde. Er zijn altijd leerlingen die sneller hun rijbewijs halen en ook mensen die er langer over doen. Het hangt er ook vanaf of je gevoel hebt voor autorijden.
In welke fase je ook zit, het is volkomen normaal om een slechte rijles te hebben . Sterker nog, het komt maar zelden voor dat een beginnende bestuurder elke les soepel doorkomt, want zo werkt het leerproces meestal niet. Als je aan nieuwe vaardigheden werkt, is dat behoorlijk overweldigend voor je hersenen.
Het remsysteem is je belangrijkste veiligheidsfunctie. Het gebruik van de rem gaat vaak samen met de koppeling, vooral bij het tot stilstand komen. Onthoud de volgorde: eerst de rem, dan de koppeling, om te voorkomen dat de auto abrupt stopt of de motor afslaat.
Plaats uw voet op het koppelingspedaal
Hierdoor kan het druklager van de koppeling in contact komen met het koppelingsdeksel en wrijving veroorzaken terwijl dat niet nodig is. Dit kan na verloop van tijd leiden tot lawaai en een defect aan de koppeling, wat een dure reparatie is.
Geef gedoseerd gas en voorkom wielspin
Tijdens het heen en weer schakelen is het belangrijk dat u gedoseerd gas geeft. Zo voorkomt u wielspin. De kracht die loskomt bij snel spinnende banden kan in een extreem geval leiden tot een explosie van de band, waardoor deze letterlijk aan stukken gescheurd kan worden.