De typische lucht van rotte eieren, oftewel waterstofsulfide (H2S) kan te ruiken zijn wanneer de katalysator mogelijk defect is. Nader onderzoek is wel noodzakelijk om dat te achterhalen. Een rotte eierenlucht zou óók kunnen komen wanneer een accu overladen wordt of lek is.
Katalysator defect (Zwavelgeur)
Na verloop van tijd kan de katalysator oververhit raken, vervuild raken met benzine in de uitlaat of gewoon verslijten. Wanneer dit gebeurt, zult u waarschijnlijk een rotte eieren-, zwavelachtige geur uit de uitlaat ruiken. U kunt het zelfs in de cabine ruiken.
Er zijn nu twee mogelijkheden, namelijk: Hoort u een ratelend geluid dan is de katalysator defect en zal deze vervangen moeten worden.
Ben je niet helemaal overtuigd dat de katalysator van de auto die bij jou op de brug staat optimaal werkt? Check dan de werking van de katalysator door gebruik te maken van een infrarood (ir) thermometer, die bedoeld is om contactloos de temperatuur van een oppervlakte te meten.
Controleer met een infraroodthermometer de temperatuur van de voorste en achterste lasnaden van de omvormer om er zeker van te zijn dat de omvormer is 'uitgegaan'. Afhankelijk van de grootte beginnen de meeste omvormers te branden bij een temperatuur van rond de 177°C en zijn ze volledig ontstoken bij een temperatuur van rond de 260°C.
De levensduur van een katalysator kan variëren afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden. Over het algemeen gaat een katalysator ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.
Katalysatoren maken een geluid als ze beginnen te falen. Het kan klinken als een luid geratel of alsof de motor niet zo soepel draait als normaal . Dit kan een teken zijn van een overmatige hoeveelheid zwavel in het uitlaatsysteem van de katalysator, waardoor deze niet meer effectief is.
Afhankelijk van uw voertuig, maar ook van de garage waarmee u werkt, beginnen de prijzen voor katalysatoren gemiddeld rond de 150 euro en kunnen ze oplopen tot meer dan 500 euro. Aarzel dus niet om onze vergelijkingstool te gebruiken om de dienst die u nodig hebt te vinden aan de beste prijs.
Er moet een diagnose worden uitgevoerd om de storing vast te stellen. Als het motorstoringslampje knippert, zit het probleem in de katalysator. Zet je auto in alle gevallen onmiddellijk stil. Je riskeert permanente schade aan de katalysator of zelfs het ontstaan van een brand die zich over de hele auto kan verspreiden.
Als er één autogeur is die u nooit mag negeren, dan zijn het wel uitlaatgassen in de cabine . Uitlaatgassen in het interieur van uw auto duiden meestal op een lek in het uitlaatsysteem van uw auto of slechte afdichtingen op uw ramen of deuren.
Om een katalysator schoon te maken, kunt u een reiniger aan uw benzinetank toevoegen die via het uitlaatsysteem zijn werk doet. U kunt ook een uitgebreidere wasbeurt uitvoeren waarvoor u de katalysator moet verwijderen .
Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Andere mogelijke symptonen zijn een motor die sneller oververhit raakt, nare luchtjes onder de auto, een rammelend geluid, teruglopend motorvermogen of meer rook uit de uitlaat.
Kapotte katalysator in de auto: mag u doorrijden? Met een kapotte uitlaatgasreiniger kunt u in principe doorrijden. Maar dit moet u niet doen omdat vervuilende stoffen (koolmonoxide etc.) niet meer kunnen worden gefilterd.
Waarom is uw katalysator nog geld waard? Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
Het is niet nodig om beide katalysatoren te vervangen als er maar één vervangen moet worden, omdat de katalysatoren onafhankelijk van elkaar werken.
Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. Je kunt een katalysator zelf reinigen met een benzine reiniger.
De temperatuurtest: Voor deze test is een digitale pyrometer nodig. Rijd met uw auto met een verhoogt aantal omwentelingen per minuut voor ongeveer 2 minuten (ongeveer 2.000 rpm), om er zeker van te zijn dat de katalysator genoeg tijd heeft om in te schakelen.
Als het geratel redelijk constant is (in plaats van "alleen als je hard accelereert"), zou het makkelijk te identificeren moeten zijn. Het geluid komt ofwel van het midden van de voorstoelen, onder de auto (katalysator) of van onder de motorkap (nokkenasketting) .
Oververhitting kan ervoor zorgen dat het katalysatormateriaal smelt of uit elkaar valt , waardoor de converter niet meer effectief is. Brandstofkwaliteit: Slechte kwaliteit benzine of dieselbrandstof kan hogere niveaus zwavel of andere verontreinigingen bevatten die het katalysatormateriaal in de katalysator na verloop van tijd kunnen beschadigen.
Een katalysator die verstopt of kapot is, kunt u vaak zelf ook al herkennen aan een aantal symptomen. Het voertuig verliest vermogen,Rammelend of tikkend geluid bij de uitlaat; dit kan betekenen dat het onderdeel los is gaan hangen. De auto stottert of trekt niet goed op; dit kan door verstopping komen.
Herkennen van een kapotte katalysator
Dit zijn de meest voorkomende manieren waar u een kapotte katalysator aan herkent: Minder vermogen van de motor. Een rammelend geluid. Het lampje van de motor brandt op uw dashboard.
Er zijn veel factoren die de levensduur beïnvloeden, maar over het algemeen gaat een katalysator tussen de 113.000 en 160.000 kilometer mee.
Wat is de gemiddelde levensduur van een katalysator? Katalysatoren moeten ten minste 10 jaar meegaan, maar hoeven niet meteen vervangen te worden als die 10 jaar voorbij zijn. Vervangen hoeft alleen als u merkt dat er problemen optreden en als de servicetechnici dit aanbevelen.