Zo ontstaat fileAls er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Dagelijks is er kilometers fileleed voor heel veel mensen waarmee veel tijd en geld verloren gaat. Oorzaken zijn er genoeg: te veel verkeer, te weinig wegcapaciteit, ongevallen, wegwerkzaamheden of het weerbericht. Niemand die er iets aan heeft.
Een spookfile ontstaat als weggebruikers niet constant dezelfde snelheid aanhouden. Als 1 van hen bijvoorbeeld invoegt op de snelweg, terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is. De bestuurder die erachter zit, moet vervolgens afremmen. En dan kan er binnen de kortste keren een opstopping ontstaan.
Het gaat om een file waarin de auto's nu eens bumper aan bumper staan en dan weer een stukje kunnen rijden. Filegolven ontstaan op wegen waar de maximale wegcapaciteit vrijwel geheel wordt benut en er niet veel nodig is om de verkeersstroom te verstoren.
Zo ontstaat file. Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
De ochtendspits kent de meeste drukte van 07.00 tot 09.00 uur en in de namiddag van 16.00 tot 19.00 uur. Vrijdagochtend vormt hierop een uitzondering, dan is het verkeer relatief rustig.
Tijdens de ochtendspits ligt de piek tussen 07.00 en 09.00 uur en 's middags tussen 16.00 en 19.00 uur. Alleen op vrijdagochtend kun je nog nagenoeg filevrij naar je werk rijden.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Een kijkfile is een file die is ontstaan doordat weggebruikers uit nieuwsgierigheid afremmen en kijken naar een gebeurtenis (ongeval, kettingbotsing of pechgeval) die meestal op de andere rijbaan heeft plaatsgevonden. Het aandeel kijkfiles op het totaal aantal files is in Nederland minder dan 1%.
De omstandigheden die tot congestie leiden , kunnen permanent zijn (bijvoorbeeld een rijstrookwissel op een snelweg of het samenkomen van twee snelwegen) of incidenteel (bijvoorbeeld na een ongeluk of een kapot voertuig) .
De economische groei van India heeft geleid tot een enorme toename van het aantal privévoertuigen op de wegen, waardoor de transportinfrastructuur overbelast is . Hier ziet u een verkeersopstopping in Delhi. Overbelaste wegen kunnen worden gezien als een voorbeeld van de tragedie van de meent.
De drie aangereikte oplossingen om het fileprobleem op te lossen, namelijk tolheffingen, rekeningrijden en spits mijden, zijn alle drie gebaseerd op financiën.
Ook steeds drukker op de N-wegen
Niet alleen op de snelweg, ook op de N-wegen staat het steeds vaker vast. Al is het maar omdat deze wegen vaak als alternatief worden voorgesteld door navigatiesystemen om files te omzeilen. Maar ook omdat snelwegen in 2024 regelmatig zijn afgesloten in verband met werkzaamheden.
De eerste en grootste oorzaak van files is toch wel dat de welvaart toeneemt. Steeds meer mensen kunnen een auto betalen en daardoor neemt de drukte op de wegen toe. Een ander gevolg van een hogere welvaart is dat mensen steeds vaker even een dagje weg gaan, vaak met de auto.
De snelweg met de meeste files
4 van de 5 langste files vonden plaats op de A12. Deze 137 kilometer lange weg loopt van het westen van het land richting Duitsland en staat bekend om veel verkeer én veel files – vooral tijdens de spits.
November is traditiegetrouw de drukste maand op de weg.
Files ontstaan als er in een keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
Drukke dagen
De drukste dagen zijn dinsdag en donderdag, maar ook op maandag zijn de spitsen erg druk. Alleen op vrijdagochtend kan je nagenoeg filevrij van a naar b rijden.
Het is in elk geval niks vergeleken bij de langste file ooit. Die ontstond op 14 augustus 2010 op een snelweg tussen Peking en Mongolië, door een combinatie van wegwerkzaamheden en een enorme hoeveelheid vrachtverkeer. De file duurde maar liefst elf dagen voort en vormde daarmee officieel een wereldrecord.
De avondspits op de donderdag verloopt vaak drukker dan de ochtendspits en dat zal vandaag niet anders zijn. Ongevallen, pechgevallen en/of andere incidenten kunnen voor snel groeiende files zorgen. Check daarom voor vertrek jouw route op deze website.