Hoe lang mag je een VR bril op? In principe zit er niet echt een limiet op het gebruik van een Virtual Reality bril. Maar waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat je misselijk kan worden van de VR bril als je hier gevoelig voor bent.
Er is momenteel geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat VR-brillen permanente schade aan de ogen veroorzaken. Er zijn echter wel enkele kortetermijnproblemen waar gebruikers last van kunnen hebben, zoals vermoeide ogen, hoofdpijn en duizeligheid.
Pauzes van 10 tot 15 minuten nemen bij gebruik van VR. Er is gesuggereerd dat pauzes moeten worden genomen na 15 tot 30 minuten gebruik, maar hier is meer onderzoek naar nodig.
Er bestaan nog geen richtlijnen specifiek voor het gebruik van VR, maar de GGD heeft de volgende vuistregel voor schermgebruik: maximaal 20 minuten achter elkaar naar een scherm kijken, daarna minimaal 20 seconde in de verte kijken en daarna opnieuw maximaal 20 minuten digitaal aan de slag.
Onze hersenen kunnen in de war raken van onnatuurlijke bewegingen.Zien jouw ogen iets anders dan wat je lichaam voelt, dan kan dat ertoe leiden dat je misselijk wordt. Dat is juist lastig aan virtual reality, omdat je altijd een compleet andere virtuele omgeving ziet rondbewegen dan waar je lichaam zich in bevindt.
Games in VR kunnen je een unieke ervaring geven en zorgen dat je meer beweegt. En het wordt gebruikt in therapieën. Maar er zijn ook nadelen, zoals vermoeide ogen, misselijkheid, slechter slapen en ongezonde gewoontes door te lang spelen.
Zowel een VR Escape Room als een VR Lasergame duren ongeveer een uur. Wat voor tijd jullie neerzetten hangt ervan af hoe goed jullie op elkaar zijn ingespeeld! Tijdens het spel houdt de VR-host een oogje in het zeil.
Bent u zwanger, bent u oud, heeft u een visuele afwijking, lijdt u aan een psychiatrische stoornis, of lijdt u aan een hartaandoening of een andere ernstige medische aandoening , dan raden wij u ten zeerste aan om een arts te raadplegen voordat u de VR-headset gebruikt.
Elke VR experience heeft een aanbevolen minimumleeftijd. Als ouder of voogd kan je zelf beslissen of de inhoud van het spel geschikt is en of je kind overweg kan met de VR-bril. Spelers jonger dan 18 moeten worden vergezeld door een meerderjarige. Je hoeft zelf niet per se deel te nemen aan het spel.
PAUZES NEMEN
Wanneer u voor het eerst in VR begint, probeer dan uw headset een paar minuten achter elkaar te gebruiken en verhoog de tijd geleidelijk naarmate u aan een ervaring went. Neem ten minste elke 30 minuten een pauze wanneer u begint en neem altijd een pauze als u enig ongemak ervaart in VR.
Het is de moeite waard om op te merken dat perceptie, zicht en vestibulaire informatie voortdurend door de hersenen worden verzameld en geanalyseerd. Het gevoel van aanwezigheid en de mate van onderdompeling in VR kunnen ertoe leiden dat de gebruiker oculomotorische of desoriëntatiesymptomen, misselijkheid, malaise en ongemak ervaart, ook wel cyberziekte genoemd.
Oogspanning en vermoeidheid
Langdurig staren naar een VR-headsetscherm, of een ander digitaal apparaat, kan leiden tot vermoeide ogen. Dat komt doordat u minder vaak knippert bij het gebruik van een digitaal scherm dan u normaal doet. Hierdoor kan het voorste oppervlak van uw oog uitdrogen en vermoeid aanvoelen.
Als een gebruiker geen pauze neemt van zijn VR-ervaring, zal hij waarschijnlijk last krijgen van fysieke en mentale vermoeidheid, hoofdpijn en andere bijbehorende problemen, zoals een verlies aan productiviteit .
VR-games zijn gemaakt om verslavend te zijn. Alhoewel richtlijnen aanraden om regelmatig pauze te nemen (10-15 minuten na elk half uur gamen), is het zonder timer makkelijk om deze pauze over te slaan en uren achter elkaar te speken.
Educatieve Toepassingen: Voor educatieve doeleinden zijn VR-brillen een waardevol hulpmiddel geworden. Studenten kunnen virtueel historische gebeurtenissen verkennen, wetenschappelijke concepten visualiseren en zelfs nieuwe talen leren door ondergedompeld te worden in interactieve leeromgevingen.
De prijzen voor een VR-bril variëren tussen de 50 euro bedrag voor een simpele headset voor de smartphone en rond de 700 euro voor een goede PC VR-bril met veel accessoires. Let wel op dat je als je een VR-bril voor de computer wilt kopen dat je een krachtige computer nodig hebt.
Iets meer dan 700.000 Nederlanders bezitten een VR-bril.
12 jaar en ouder
Omdat de hersenen van kind nog in de ontwikkelingsfase zijn bestaat de mogelijkheid dat Virtual Reality wellicht schadelijke gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het brein en het zicht. Alleen is dit nog niet wetenschappelijk aangetoond, fabrikanten spelen hierbij op safe.
Orzly – beste bril voor de Nintendo Switch
Dankzij de compatibiliteit met VR-modus in populaire games zoals Zelda en Super Mario Odyssey, kun je je volledig onderdompelen in de gamewereld. Ook VR-video's op YouTube worden ondersteund, waardoor de headset veelzijdig inzetbaar is.
Het sensorische conflict dat cyberziekte veroorzaakt, kan ook andere symptomen met zich meebrengen: hoofdpijn, vermoeide ogen, lichamelijk ongemak en zelfs slaperigheid.
Omdat de bril draadloos is heb je wel te maken met batterijduur. Gemiddeld gaat de Virtual Reality bril zo'n 2 a 3uur met een batterijlading mee.
Met een VR bril kijk je ook films. In VR bekijk je films in 3D of 360 graden, waardoor je volledig omringd wordt door de film of video. Zo krijgt je favoriete film een extra dimensie.
Het wordt aanbevolen om de tijd die je in VR doorbrengt te beperken tot 10-15 minuten per keer. VR kan je slaap verstoren, dus het is het beste om 1-2 uur voor het slapengaan niet te spelen.
Wat een VR Escape Room zo speciaal maakt is dat er in virtual reality dingen mogelijk zijn die niet kunnen in het echte leven. In VR zijn de bedenkers van de kamer niet langer gebonden aan fysieke beperkingen of natuurwetten. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Wanneer u de headset aansluit op een stopcontact met de meegeleverde stroomadapter, zou deze volledig moeten opladen in ongeveer 2 ½ uur . Wanneer u de headset aansluit op een stopcontact, zal het gebruik van een stroomadapter van minder dan 18 W het opladen vertragen.