Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Van 98 naar 102
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar.
Bij Euro 95 E5 of Euro 98 is de houdbaarheid ongeveer 3 maanden.
De makkelijkste manier om te zien of benzine over de datum is, is de kleur. Goede benzine heeft een kleur die lijkt op witte wijn (misschien iets geler), maar oude peut lijkt meer op ochtendurine of appelsap. Oude benzine brand minder goed en je motor zal dus niet zo lekker lopen, of zelfs helemaal niet meer starten.
Als u een zure geur ruikt of als het naar bedorven gas ruikt , is dat een indicatie dat het gas bedorven is.
Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.
Particulieren kunnen hun oude benzine kwijt bij daarvoor bestemde inzamelpunten, zoals milieustraten, recyclingpunten of gespecialiseerde bedrijven die chemische stoffen verwerken (bijvoorbeeld bij een KCA depot of chemokar).
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken. Dan kom je vrijwel altijd uit bij een 98 octaan premium benzine voor een hogere prijs.
Benzine in een gewone Jerrycan 4 maandjes zo.In een metalen of cross-linked polyetheen can blijft benzine zo'n 2-3 jaar goed.
De houdbaarheid van benzine is één jaar wanneer deze onder een afdak in een afgesloten container wordt bewaard . Zodra de verzegeling is verbroken, is de brandstof zes maanden houdbaar bij 20°C of drie maanden bij 30°C. De houdbaarheid van benzine in brandstoftanks van apparatuur is één maand.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Daarnaast mag je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid benzine thuis opslaan, meestal 50 liter, afhankelijk van de lokale regelgeving. Het is eveneens verplicht om de opslaglocatie goed te ventileren en ver van ontstekingsbronnen te houden, zoals open vuur of elektrische apparatuur.
Bewaar brandstof op een koele en goed geventileerde plaats: hoge temperaturen kunnen drukopbouw in de jerrycans veroorzaken. Bewaar brandstof verder uit de buurt van direct zonlicht. Controleer de jerrycans regelmatig op slijtage; brandstoffen tasten op den duur de verpakking aan.
Superplus 98, het alternatief voor Euro 95 (E10). Deze brandstof bevat maximaal 5% ethanol en is daardoor zeer geschikt voor o.a. sportauto's, klassiekers en scooter. Superplus 98 is een E5 benzine en bevat een octaangetal van 98 waardoor de motor van je auto beter presteert in zwaardere omstandigheden.
Brandstofkwaliteit verslechtert na verloop van tijd
Dit is vergelijkbaar met de olie die in automotoren wordt gebruikt, en u weet waarschijnlijk hoe schadelijk oude olie kan zijn voor een automotor. De brandstof verliest na verloop van tijd zijn effectiviteit en kan uiteindelijk helemaal geen energie meer leveren aan een generator .
"Zowel benzine als dieselbrandstof degraderen met de tijd, propaan gaat nooit slecht", zei hij. "Het zal niet door een natuurlijk proces degraderen zoals dat wel kan met andere brandstoffen. Daarom is propaan een geweldige keuze voor toepassingen zoals noodgeneratoren die misschien maar eens in de paar jaar worden gebruikt."
Breng het naar een huishoudelijk gevaarlijk afvalverwerkingsbedrijf (HHW)
Bel vooraf of kijk op hun website om te weten te komen of ze uw oude benzine accepteren en of ze kosten in rekening brengen.
Om oude benzine bruikbaar te maken, meng je het met nieuwe benzine in een verhouding van 1:3 . Giet er dan een brandstofstabilisator bij. Benzine wordt slecht en is niet langer bruikbaar als het er donker, troebel uitziet en in lagen uiteenvalt.
Je zou je neus niet direct in een jerrycan of de tankdop van je auto moeten hoeven steken om er een vleugje van te krijgen; je zou het moeten kunnen ruiken zodra je de dop eraf haalt. Sommigen beschrijven de geur als zuur. Als benzine naar iets anders ruikt dan benzine, is de kans groot dat het te oud is geworden om te gebruiken .
Wanneer benzine oud wordt, veranderen de chemische eigenschappen ervan. Als gevolg hiervan kan de motor de brandstof niet goed verwerken . Er zijn verschillende indicatoren als de benzine in uw auto is verslechterd. De eenvoudigste is uw "check engine"-lampje.
De ontsteking is aarzelend of sputterend
Een ander teken van slechte brandstof is dat de ontsteking van uw auto aarzelend of sputterend is, wat leidt tot motorstoringen en geluiden. Vanwege de verandering in chemische samenstelling als benzine bederft, verbrandt het ook niet goed bij gebruik, wat resulteert in aarzeling en sputteren.
Zelfs bij de juiste opslag kan 87-octaangas binnen drie maanden beginnen te degraderen; 93-octaanbrandstof zou dichter bij de 9 maanden moeten meegaan voordat degradatie merkbaar is. Houd er rekening mee dat 93-octaanbrandstoffen nog steeds gevoelig zijn voor octaanverlies en dampdrukafnames door butaanverdamping.”