Als de motor geplaatst is door een BOVAG bedrijf geldt in ieder geval een BOVAG garantie van 6 maanden. Als de motor niet goed blijkt te zijn, dan gaat de motor terug naar de werkplaats en wordt de motor opnieuw hersteld.
Revisie van een motor (of een gereviseerde motor plaatsen) is heel ingrijpend. Als er overmatige slijtage heeft plaatsgevonden is het wel een goede oplossing. Een gereviseerde motor is eigenlijk weer zo goed als een nieuwe.
Garantie na reparatie
Op een reparatie aan je auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heb je bijvoorbeeld 1 jaar garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kun je binnen die termijn van 1 jaar een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.
Een gereviseerde motor kan een kosteneffectieve oplossing zijn als uw huidige motor niet meer functioneert. Een gereviseerde motor is een gebruikte motor die is opgeknapt om te voldoen aan de specificaties van de fabrikant. Over het algemeen zijn gereviseerde motoren zeer betrouwbaar.
Bij een gebruikte auto zijn banden, radio en ruiten, onderhoudsbeurten en veranderingen die na de koop zijn aangebracht uitgesloten. Bij een motor zijn dat banden, onderhoudsbeurten, ketting- en tandwielen, remblokken en -voeringen, zadels, lampen en veranderingen die na aflevering zijn aangebracht.
Op het reviseren van de motor of andere onderdelen krijg je standaard zes maanden BOVAG Garantie.
De Powertrain Warranty dekt componenten zoals de motor, transmissie en aandrijflijn . Deze begint op de Warranty Start Date en duurt 5 jaar of 60.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst voorkomt.
Gereviseerde dieselmotoren zijn gebouwd met dezelfde, of zelfs hogere, kwaliteit dan een nieuwe dieselmotor. Met de juiste zorg, onderhoud en een inloopperiode, ligt de gemiddelde kilometerstand van een gereviseerde dieselmotor ergens tussen de 200.000 en 400.000 mijl (320.000 - 640.000 km).
Na een goed uitgevoerde motorrevisie mag u een fors hogere levensduur dan 4000 km verwachten, uitgaande van normaal gebruik en onderhoud. In principe mag men van een gereviseerde motor dezelfde verwachtingen hebben als van een nieuwe motor.
Herbouwde motoren kosten doorgaans minder, maar de klus hoeft geen hoogwaardige vervangende onderdelen te gebruiken. Een herbouwde motor kan net zo goed zijn als een nieuwe motor, vele jaren en kilometers meegaan en een aantrekkelijke garantiedekking hebben.
Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Als een partij verplicht kan worden iets te doen, is er geen sprake van coulance, maar van het uitoefenen van een recht. Bij gebreken aan voertuigen kan een coulanceregeling worden opgesteld vanuit de importeur. Hier kunnen voorwaarden aan worden gesteld.
De kosten van een motorrevisie bedragen gewoonlijk € 1500 tot € 5000, maar kunnen ook hoger uitvallen. De uiteindelijke prijs wordt bepaald door het automerk en -model, het soort motor, hoeveel werk ermee gemoeid is en de kwaliteit van de onderdelen die worden gebruikt.
Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.
Gereviseerd, wat de vertaling is van refurbished, betekent dat een toestel gecontroleerd is en eventueel hersteld of gecorrigeerd is. Een gereviseerde laptop is dus een tweedehands laptop, maar onderging uitgebreide controles en herstellingen voordat het weer te koop werd gezet.
De kosten van motor revisie variëren sterk, afhankelijk van het merk en model van het voertuig, het type motor, de omvang van de werkzaamheden en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Over het algemeen liggen de kosten tussen de € 1.500 en € 5.000 of meer.
U kunt verwachten dat de motor in een gemiddeld voertuig ongeveer 10 jaar meegaat, of ongeveer 50 tot 200.000 mijl . Dus wat kunt u verwachten als u deze vervangt door een gereviseerde motor? Hoewel een gereviseerde motor niet altijd dezelfde levensduur heeft als de originele, kan deze meer dan 100.000 mijl meegaan.
Zo kun je een nieuwe auto goed inrijden
Rijd rustig als de motor koud is, vermijd hoge toerentallen. Rijd de eerste 1.000 kilometer rustig, vermijd hoge toerentallen. Rijd daarnaast over gevarieerde wegen: zowel in de stad als op de snelweg en natuurlijk ook op buitenwegen. Peil zeker na 1.000 kilometer het olieniveau.
Nieuwe lagers, zuigerveren, afdichtingen en een nieuwe pakkingset worden geïnstalleerd. De timingset en oliepomp worden ook vervangen door gloednieuwe exemplaren. Alle hulp- en nevencomponenten worden opnieuw bevestigd en de motor wordt weer in het voertuig gemonteerd. Alle essentiële motorvloeistoffen worden aangevuld en er wordt een nieuw oliefilter geïnstalleerd.
Hoewel sommige enthousiastelingen ervoor kiezen om zelf motoronderdelen te reviseren, is het reviseren van een krukas een complexe klus die speciaal gereedschap en expertise vereist. Fouten kunnen leiden tot ernstige motorschade, dus het is vaak beter dit aan professionals over te laten.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Veel vervangende motoren worden geleverd met fabrieksgarantie . Dit type garantie wordt verstrekt door het bedrijf dat de motor heeft geproduceerd en dekt doorgaans materiaal- en fabricagefouten voor een bepaalde periode, zoals één tot drie jaar.
Het is duur om de vitale onderdelen van de motor te repareren. Gelukkig kan een aandrijflijngarantie de kosten dekken van het repareren en vervangen van beschadigde onderdelen . Elke nieuwe of huidige autobezitter moet weten wat een aandrijflijngarantie wel en niet dekt.
Onderdelen die geen invloed hebben op het vermogen van uw auto : Als een onderdeel geen directe invloed heeft op het vermogen van uw voertuig, valt het waarschijnlijk niet onder een aandrijflijngarantie; dit betekent dat de dekking geen onderdelen omvat zoals de stereo, stoelen of het klimaatregelsysteem van uw auto. Onderdelen zoals ramen en deursloten vallen ook niet onder de dekking.