Wat is een organisatiestrategie? Een organisatiestrategie is een strategisch plan dat doorgaans wordt ontwikkeld door het leiderschapsteam en waarin gedetailleerd wordt beschreven hoe uw bedrijf middelen (zoals inventaris, tijd en financiering) zal toewijzen om al zijn bedrijfsactiviteiten te ondersteunen .
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen.
Maak een analyse
Het is de basis voor je toekomstige strategische beslissingen. Je kunt met verschillende tools aan de slag om te kijken waar je zwaktes liggen, wat je sterktes zijn, en welke kansen en bedreigingen je ziet. De SWOT-analyse wordt veel gebruikt. De KvK geeft hier handige informatie over.
Voer een strategische analyse uit: - Definieer doelstellingen: bepaal wat u met de analyse wilt bereiken. - Verzamel gegevens: verzamel relevante gegevens over interne en externe factoren die van invloed zijn op de organisatie. - Gebruik strategische hulpmiddelen: pas hulpmiddelen zoals SWOT, PEST en Porter's Five Forces toe om de gegevens te analyseren.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Daar waar een missie meer het bestaansrecht van een bedrijf beschrijft, richt een visie zich eerder op wat de doelen zijn en waar men precies voor gaat. De strategie bepaalt dan weer welke weg er wordt gekozen om een visie tot leven te kunnen wekken.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Wat zijn strategische doelen? Strategische doelen omschrijven de ambities van een organisatie op de lange termijn. Het leiderschapsteam omschrijft hierin waar de organisatie in de toekomst zal staan. Ook geeft het aan welke impact ze gaat hebben op de omgeving.
De vier belangrijkste typen organisatiestrategieën, waaronder de strategie op bedrijfs-, functioneel- en operationeel niveau , bieden een stappenplan voor de voortgang richting langetermijndoelen, de effectieve toewijzing van middelen en het helpen van bedrijven om zich aan te passen aan markttrends.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Een organisatiestrategie is een strategisch plan voor de lange termijn dat de route naar de doelen en visies van een bedrijf uitstippelt . Vaak omvatten ze doelen voor de komende drie tot vijf jaar – genoeg tijd om actieplannen te maken en resultaten te zien, maar kort genoeg zodat alle medewerkers gemotiveerd zijn om de doelen te bereiken.
Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven vermelden hun bedrijfsstrategie doorgaans bondig in "Item 1.Business" van hun Formulier 10-K, het jaarlijkse rapport dat is ingediend bij de Securities and Exchange Commission . 10-K's zijn opgenomen in EDGAR, Factiva, Thomson Research, Hoover's Online, OneSource, Yahoo! Finance en vele andere websites.
Een goede manier om je strategie te bepalen is door te beginnen met het formuleren van je doelstellingen. Daarna maak je een interne analyse van je organisatie en externe analyse van de markt of je omgeving. Vervolgens bepaal je hoe, dus op welke manier je de gestelde doelen wilt gaan bereiken.
Een bedrijf kan bijvoorbeeld een strategische visie hebben om de goedkoopste leverancier van een product op de markt te worden . Dit vereist dat hun managers onderhandelen met leveranciers, waardoor de inkoopkosten worden verlaagd. Dit is een tactische zet die wordt ondernomen om de vastgestelde strategie te bereiken. "Goede tactieken kunnen zelfs de slechtste strategie redden.
Terwijl strategie het actieplan is dat u brengt waar u heen wilt, zijn tactieken de individuele stappen en acties die u daar brengen . In een zakelijke context betekent dit de specifieke acties die teams ondernemen om de initiatieven te implementeren die in de strategie zijn geschetst.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden die de identiteit van een bedrijf vormen. Ze geven aan waar het bedrijf voor staat en weerspiegelen de gezamenlijke drijfveren van de medewerkers. Kernwaarden dienen als richtlijn voor toekomstig gedrag en zijn essentieel voor de cultuur van de organisatie.
Visie, strategie en roadmaps bouwen op elkaar voort — u hebt alle drie nodig om winnende plannen te maken en uw doelen te realiseren. Een strategische (of strategische) roadmap is een visueel plan voor hoe u uw doelen binnen een bepaald tijdsbestek zult bereiken .
Binnen het domein van goed gedefinieerde strategie zijn er drie uniek verschillende en cruciale strategietypen: Bedrijfsstrategie . Operationele strategie . Transformationele strategie .
Een bedrijfsstrategie is een plan dat de belangrijkste doelstellingen, acties en beslissingen van een organisatie definieert om een concurrentievoordeel te behalen en waarde te creëren voor stakeholders. Het is een blauwdruk voor waar het bedrijf naartoe wil en hoe het daar zal komen.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategie (zn) : plan, draaiboek, aanpak, koers, beleid, tactiek, plan de campagne.