Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Het is sterk afgeraden om door te rijden met een kapotte turbo. Een falende turbo kan leiden tot ernstige motorschade en zelfs tot volledig falen van de motor. Bovendien kan doorrijden met een kapotte turbo resulteren in hogere reparatiekosten en een groter risico op ongevallen.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren. Dit kan resulteren in verhoogde slijtage of zelfs complete motoruitval.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten.
Bij korte ritten heeft de motor vaak geen tijd om volledig op te warmen, waardoor de verbranding niet optimaal is. Dit kan leiden tot onverbrande brandstof die in de motorolie terechtkomt, waardoor de viscositeit van de olie afneemt en de smerende eigenschappen verminderen.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
Dus, hoe lang gaan turbo's mee? Zoals we al zeiden, de levensverwachting van turbo's is over het algemeen ongeveer 150.000 mijl .
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Een defecte turbo kan inconsistente luchttoevoer naar de motor veroorzaken, wat leidt tot ruw stationair draaien, afslaan of moeite met het behouden van vermogen, vooral onder belasting . Dit doet niet alleen afbreuk aan de ervaring van de enthousiaste bestuurder, maar kan ook resulteren in onverwachte uitvaltijd en hogere onderhoudskosten voor bedrijven.
Regelmatig onderhoud
Het is belangrijk dat het voertuig op tijd en regelmatig wordt onderhouden. Het is ook belangrijk dat het oliefilter en het luchtfilter worden gecontroleerd en indien nodig worden vervangen volgens het onderhoudsschema.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Slechte acceleratie of gasrespons
Als u merkt dat uw dieselmotor er langer over doet om een hoge snelheid te bereiken, of als de motor niet meer reageert als u het gaspedaal intrapt, is de kans groot dat uw turbolader het begeeft.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.
JARENDE MOTOR
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat het de motor stiller maakt omdat het het geluid van de luchtinlaat dempt. Als u echter een luid, jankend geluid hoort - een beetje zoals de boor van een tandarts of een politieauto - is dat een mogelijk symptoom van een turbostoring.
Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk. Motorschade laat echter niet lang op zich wachten. Rijd dus enkel verder wanneer het niet anders kan en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
De meeste storingen worden veroorzaakt door de drie 'turbo killers' van oliegebrek, olieverontreiniging en schade door vreemde voorwerpen . Meer dan 90% van de storingen van turboladers worden veroorzaakt door olie, hetzij door oliegebrek of olieverontreiniging. Verstopte of lekkende leidingen of gebrek aan priming op fitting veroorzaken meestal oliegebrek.