Houd het kort en helder. Het kan helpen om van tevoren je boodschap in steekwoorden op te schrijven, uit te spreken en te beoordelen hoe je zelf vindt dat jouw boodschap overkomt. ...
Luister goed naar je gesprekspartner. Neem de tijd voor je gesprekspartner! ...
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Luister actief: Probeer echt te begrijpen wat de ander zegt, zonder te oordelen of je eigen mening op te dringen. Toon empathie en stel open vragen om het gesprek verder te verdiepen. Stel open vragen: Dit zijn vragen die meer vereisen dan een eenvoudig "ja" of "nee" antwoord.
Reageer op een onderwerp dat jullie beiden op dit moment gemeen hebben :
het eten, de kamer, de gelegenheid, het weer (ja, praten over het weer is een cliché, maar het werkt). “Hoe ken je onze gastheer?” “Wat brengt je naar dit evenement?” Maar houd het positief!
ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.
Wat zijn gesprekstechnieken? Gesprekstechnieken zijn tactieken om meer uit communicatie te halen. Denk aan vraagtechnieken, non-verbale communicatie, presentatie en schakelen met de communicatiestijl van de ander.
" Hoi, ik ben [Jouw naam].Hoe heet je? " Deze simpele zin is perfect om jezelf voor te stellen en een gesprek te beginnen met iemand die nieuw is. Het laat zien dat je vriendelijk bent en geïnteresseerd om de andere persoon te leren kennen.
Hoe begin je een gesprek zonder dat het saai wordt?
Stel persoonlijke vragen
Smalltalk kan frustrerend en vervelend zijn als het te algemeen is. Grijp de kans aan het begin van een gesprek om nuttige informatie te krijgen over de persoon met wie je spreekt door vragen over hem of haar te stellen. Concentreer je op hem of haar door het woord 'jij' in je vragen op te nemen.
Hoe begroet je iemand zonder ongemakkelijk te zijn?
Wanneer je hun blik vangt, glimlach dan lichtjes en/of zeg "hoi". De meeste mensen lijken de voorkeur te geven aan een simpele glimlach. Soms helpt een knikje ook. We raden je aan niet te zwaaien, tenzij de persoon op de veranda zit, aan het tuinieren is of iets anders ver weg doet. Je ziet er ongemakkelijk en dorky uit.
Als vuistregel geldt dat u twee keer zoveel tijd moet besteden aan luisteren in een gesprek als aan praten . Een actieve luisteraar zijn betekent oogcontact houden, uw gedachten uitsluitend richten op de persoon voor u (nooit op uw telefoon) en u onthouden van ongevraagd advies.
Het doel van een TOP-gesprek is vooral om helder te krijgen waar ontwikkelkansen, -mogelijkheden en -behoeften liggen. Gebruik de kwalificatiekaart als basis om de competenties duidelijk te krijgen. Verken samen wat de leidinggevende al weet, waar hij of zij aan wil werken en hoe je dat gaat doen.
De reden dat ze die stiltes willen laten vallen is om de ander de mogelijkheid te geven om even na te kunnen denken. En om ze de ruimte te geven om te praten. Als jij zelf veel aan het woord bent, dan maakt dit automatisch dat de ander minder zal zeggen.