Onregelmatige remming of schokkerig remmen. Schurend geluid of ander geluiden tijdens het remmen. Auto trekt naar links of rechts tijdens het remmen. Langere remweg.
Zoals we eerder uitlegden, zijn remblokken over het algemeen ontworpen om een onaangenaam geluid te maken als ze versleten zijn. Als u normaal remt en klikkende, piepende, knarsende of gierende geluiden hoort , is de kans groot dat de remblokken versleten zijn en vervangen moeten worden.
Zoals de naam al doet vermoeden zullen de remblokken een scherp schurend metaal geluid maken zodra deze versleten zijn. Dit is duidelijk hoorbaar.
Zwaar knarsend geluid
Als u de piepende herinnering dat de remblokken van uw auto dun zijn, gemist hebt, zult u misschien binnenkort een nog erger geluid horen. Een zwaar, metaalachtig grommend of knarsend geluid betekent dat uw remblokken volledig versleten zijn.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim € 100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van je auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit je dus ruim € 200 bij een gemiddelde auto.
De schijf moet van binnen naar buiten glanzend zijn . Als u lichte lijnen in de schijf ziet, hoeft u zich geen zorgen te maken, want dit is normale slijtage. U moet opletten op dingen zoals ruwe plekken of uitgesproken groeven in de schijf. Als u dit soort slijtage op uw schijf hebt, moet u ze vervangen.
Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen?Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). Daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Bij het controleren van de remmen worden eerst de wielen verwijderd.Vervolgens wordt gekeken of de remblokken en remschijven aan de voorgeschreven minimale dikte voldoen. Het is tevens mogelijk om te meten of de remschijven andere afwijkingen vertonen (onregelmatigheden die de auto doen trillen of trekken).
Veelgestelde vragen over remblokken achter vervangen
De remschijven van je voorwielen slijten sneller. Dat komt omdat het meeste remvermogen bij de voorwielen ligt. Deze moeten vaker vervangen worden. Als je de achterremmen moet vervangen is de kans groot dat de remmen aan de voorkant al vervangen zijn.
Kan remmen op de motor de koppeling of versnellingsbak schaden? Wederom, nee. De versnellingsbak en koppeling van een motor zijn ontzettend stevige onderdelen die ontworpen zijn om wel wat aan te kunnen. Als u bijvoorbeeld hard op zou trekken vanuit stilstand hebben ze meer te doorstaan dan bij remmen op de motor.
Niemand zou een voertuig moeten besturen met een defecte of beschadigde remklauw . Wanneer een achterste remklauw defect is, zal het voertuig niet zoveel trekken als met een voorste remklauw. U voelt het misschien niet eens. Achterremmen leveren volgens ontwerp ongeveer 30% van de totale remcapaciteit van het voertuig.
Wat kan je zelf doen voor een remmen controle
Je kunt zelf vaak door de velg heen de dikte van de remblokken controleren. Voor een goede controle van de remmen is het nodig de wielen te demonteren en eventueel de remtrommels om een goed beeld te krijgen van de staat van het remsysteem.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Trillingen bij het remmen: Het meest voorkomende symptoom van kromme remschijven is trillingen in het stuurwiel, het rempedaal of de hele auto tijdens het remmen. Geluiden bij het remmen: Kromme remschijven kunnen ook gepaard gaan met geluiden tijdens het remmen, zoals piepende, schurende of bonkende geluiden.
Door het gebruik van de remmen, slijten de remblokken na verloop van tijd.De oorzaak van het piepende geluid is dat de remblok contact maakt met de rotor. Een andere oorzaak voor een piepend geluid van de remmen is roestvorming. Dit komt vaak voor als uw auto een langere tijd stil staat.
Krik de auto op, controleer met de hand of het voorwiel vrij ronddraait, vraag iemand om de voetrem in te drukken, het wiel zou moeten blokkeren. Vraag hen om de rem los te laten, draait het nog steeds vrij? Herhaal dit meerdere keren, het wiel zou vrij moeten draaien elke keer dat de rem wordt losgelaten. Als dat niet gebeurt, heb je een vastgelopen remklauw.
Til uw voertuig ongeveer 6" van de grond, draai de wielmoeren los en verwijder de band. Zodra de band eraf is, hebt u niet alleen een goed zicht op de remblokken, maar ook op de remklauw, rotor en remleidingen. Inspecteer de remblokken zorgvuldig op overmatige slijtage.
Het primaire verschil tussen schijfremmen en trommelremmen is relatief eenvoudig. Schijfremmen creëren wrijving met een schijfvormige rotor en een paar remblokken, terwijl trommelremmen een ronde trommel en remschoenen gebruiken .
Hoor of voel je toch iets door versleten remblokken dan is het probleem acuut. Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen.
De gemiddelde vervangingskosten voor remblokken voor liggen tussen de $ 115 en $ 300; dit is ongeveer hetzelfde als de kosten voor het vervangen van remblokken achter. De kosten voor het vervangen van alle vier de remblokken, inclusief onderdelen en arbeid, liggen tussen de $ 230 en $ 600 voor alle vier de wielen.
Een remklauw gaat vaak kapot door roest, vuiligheid van buiten of vervuiling van de remvloeistof. Hierdoor kan een remklauw vast komen zitten of lek raken. Wanneer een remklauw blijft vastzitten raakt de remschijf oververhit met als gevolg kromme remschijven.