Een legale taxi moet duidelijk herkenbaar zijn. Zo hebben alle taxi's een blauwe kentekenplaat.De chauffeur heeft een chauffeurskaart met een pasfoto. Deze regels beschermen u tegen oplichting.
Ook bij contractvervoer moet een passagier moet kunnen herkennen dat het om een legale taxi gaat. Daarom moeten taxi's in het contractvervoer een blauwe kentekenplaat hebben aan de voor- en achterkant. En de chauffeur moet een chauffeurskaart hebben met een pasfoto.
Uber is een app voor het regelen van taxi's.De auto's zijn geen officiële taxi's van dit bedrijf, Daarnaast zijn de chauffeurs technisch gezien geen chauffeurs. Als je je registreert bij deze app kun je chauffeur worden en anderen vervoeren. Het omgekeerde kan ook door de app te downloaden en een Uber reserveren.
Taxis is de gerichte beweging naar of van een stimulus, die een reactie kan zijn op licht (fototaxis), chemische signalen (chemotaxis) of zwaartekracht (geotaxis) .
Alle legale en geregistreerde taxivoertuigen hebben een blauwe kentekenplaat.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Als de RDW uw voertuig goedkeurt wordt het als taxi geregistreerd in het kentekenregister. Er komt een aantekening op uw kentekenbewijs (kentekencard) dat u de auto als taxi mag gebruiken en voor hoeveel personen. Als u uw taxi aanpast of verandert, moet de RDW mogelijk uw voertuig opnieuw keuren.
Taxi's hebben geen piektarief, maar er zijn wel extra toeslagen voor spitsuren en avonden.Uber hanteert piektarieven tijdens piekmomenten, wat de ritkosten aanzienlijk kan verhogen . Yellow Cabs kunnen direct vanaf de straat worden aangehouden, terwijl Uber een smartphone-app nodig heeft om een rit te boeken.
Op korte ritten is de taxi, zelfs met de basisprijzen, goedkoper.Op middelmatige ritten is er weinig verschil met de basisprijzen van Uber. Met de basisprijzen is UberX/Lyft alleen op lange ritten goedkoper.
Je mag met je taxi ook ander vervoer doen. Je kunt er bijvoorbeeld privé mee rijden of pakjes mee vervoeren. Ook komt het wel eens voor dat een taxi wordt ingezet voor rijlessen.
Handelaars in auto's hebben een plaat met groene letters die start met 'Z' of 'V'. 'Y' is voor testwagens van constructeurs. Landbouwvoertuigen hebben dan weer een rode plaat met witte tekens en vooraan de letter 'G'. Leuk om weten: onze koning heeft de nummerplaat '1'.
Voor een 100% emissievrij Taxivoertuig dat voor 1-6-2024 bij STC is geregistreerd - geldt een maximum leeftijd van tien (10) jaar (120 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs. Na het bereiken van die maximum leeftijd wordt het Taxivoertuig uitgesloten van Aanvullend Vervoer.
De reden is dat straat-taxichauffeurs vaak onbekende mensen in de taxi hebben en de kans bestaat dat de klant de gordel om de nek van chauffeur trekt en hem op deze manier als strop gebruikt. Ook moet hij of zij bij een eventuele beroving snel de auto kunnen verlaten.
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
Er is geen wettelijke verplichting om een veiligheidsgordel te dragen als u: een bestuurder bent die achteruitrijdt, of toezicht houdt op een beginnende bestuurder die achteruitrijdt. een vrachtwagen bestuurt voor leveringen, die niet meer dan 50 meter tussen haltes aflegt. een erkende taxichauffeur bent die 'voor een vast bedrag' rijdt of passagiers vervoert.
Kan ik als taxichauffeur een boete krijgen als ik zonder chauffeurskaart of vergunning taxidiensten aanbied? U moet altijd een geldige chauffeurskaart en een vergunning hebben als u klanten laat betalen voor een taxirit. Heeft u dit niet? Dan kunt u een proces-verbaal, een boete en een strafblad krijgen.
Het grootste verschil is dan ook eigenlijk de maximumsnelheid: een blauw kenteken scooter gaat maximaal 25 kilometer per uur en een scooter met geel kenteken gaat maximaal 45 kilometer per uur.
Elke taxi in Nederland moet een geldige Boordcomputer Taxi (BCT) hebben. De BCT houdt de taxiritten en de arbeids- en rusttijden bij. Zo kan de ILT controleren of chauffeurs en taxiondernemers zich aan de regels houden.
Kosten. Het tarief voor de vergunning is door de overheid vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren. Een vergunning voor taxivervoer kost €326,70 (incl.btw).
De ILT controleert vooral of u zich houdt aan de arbeids- en rusttijden.Maar de ILT kijkt ook naar de gegevens en technische staat van de taxi. Klopt er iets niet, dan kan de ILT een waarschuwing geven of een boete.
De volledige lijst met verboden combinaties voor kentekens is als volgt: BBB, GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, PVV, SGP, TBS en VVD. Ook SS en SD mogen niet, zelfs niet in een combinatie met drie letters. De letters C en Q worden ook niet gebruikt omdat ze te veel op een nul lijken.