Per 1 januari 2003 zijn Railinfrabeheer, Verkeersleiding en Railned (zonder spoorwegveiligheid, dat ging naar het Ministerie van V&W, onderdeel Inspectie V&W, kortweg IVW) zich gezamenlijk gaan presenteren onder de naam ProRail.
De stoomlocomotieven kregen in 1921 allemaal een nieuw nummer. Op 1 januari 1938 werd de belangengemeenschap omgezet in de N.V.Nederlandsche Spoorwegen (NS). De letters ch zijn op 6 maart 1964 uit de naam verdwenen.
De openbare spoorinfrastructuur in Nederland (hoofdspoorwegen) wordt sinds 2003 namens de overheid beheerd door ProRail.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
De eerste locomotieven heetten De Arend en De Snelheid. Ze kwamen allebei uit Engeland, evenals de machinisten, want hier wist nog niemand hoe je een trein moest besturen. Die eerste spoorlijn was van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM).
Station Valkenburg is het oudste station van Nederland en stamt uit 1853. Een plaatje om van dichtbij te bekijken. Het rijksmonument is ontworpen door Jacobus Enschedé en gemaakt van lokaal krijtsteen.
De eerste spoorlijn ter wereld dateert uit 1825 , toen George Stephenson de steden Stockton en Darlington in Engeland met elkaar verbond per spoor. De lijn was bedoeld om steenkool te vervoeren.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
Omdat we vaak in het begin niet weten of een persoon echt bekneld zit, rijden we al direct met 'blauw-blauw' naar de plek van het incident. Hierdoor zijn we snel ter plaatse voor het optillen of verplaatsen van de trein wanneer nodig.
John Voppen is op 1 december 2019 gestart als CEO van ProRail. Daarvoor (sinds april 2016) was hij COO. Na zijn studie aan de Universiteit van Twente is John jaren werkzaam geweest als senior manager bij Accenture.
Staat der Nederlanden via Railinfratrust B.V. ProRail heeft zijn hoofdvestiging in Utrecht en regionale vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
Reizigers waarderen Nederlandse stations dit jaar opnieuw met een 7,2, blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ProRail en NS. Station Klimmen-Ransdaal staat met een 8,3 voor het vijfde jaar op rij bovenaan. Bij de grote stations voert Delft de lijst aan met een 7,9.
De eerste treinen werden getrokken door de locomotieven Arend en Snelheid. Deze lijn werd tussen 1842 en 1847 verlengd via Leiden en Den Haag naar Rotterdam, en staat tegenwoordig bekend als de Oude Lijn.
ProRail is de beheerder is van het Nederlands spoorwegnet. We zijn daarom verantwoordelijk voor het onderhoud, de vernieuwing en uitbreiding van het spoor, inclusief de stations. Reizigers en vervoerders kiezen voor het spoor vanwege de zekerheid die het biedt.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken.
Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid
Sinds 1999 zijn wij een landelijk opererende organisatie met eigen verkeersveiligheidscentra.
Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt. SP noemt het een 'fors' bedrag voor een staatsbedrijf en wijst erop dat de staatssecretaris zelf veel minder verdient, namelijk 130.000 euro.
Snel naar. ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor.
ProRail blijft een besloten vennootschap (B.V.)gebaseerd op het privaatrecht en met een raad van bestuur, een raad van commissarissen en een algemene vergadering van aandeelhouders.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
De Liverpool and Manchester Railway was 's werelds eerste stoomaangedreven interlokale spoorlijn die ontworpen was om zowel passagiers als goederen te vervoeren. Het eindpunt in Manchester was Liverpool Road Station, nu de thuisbasis van het Science and Industry Museum.
De snelste route ter wereld in 1885 was de GNR oostkustroute, en werd aangestuurd door Stirlings 7' 6” singles. Die waren in staat tot 75/8 mph , maar de spoorwegsnelheden worden meer beschouwd als gemiddelde snelheid dan als maximumsnelheid.