Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
Tijdens het stijgen en dalen van het vliegtuig ervaar je drukveranderingen, wat de smaakperceptie ook beïnvloedt. De constante drukverandering verwart de zintuigen waardoor ze smaken minder goed proeven. Daarnaast zorgt de drukverandering ook voor een opgeblazen gevoel.
Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
De start
Als de piloot gas geeft, stijgt de snelheid van het vliegtuig en voelt u een stevige duw in uw stoel . Dit gevoel is te wijten aan de toename van de acceleratiekrachten die u tegen de bewegingsrichting in duwen, een normale fysieke reactie op het vliegtuig dat snelheid wint.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
De typische startsnelheid van straalvliegtuigen ligt tussen de 240 en 285 km/u (130 tot 154 kn; 149 tot 177 mph).
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
Hoe snel vliegt een vliegtuig? De normale kruissnelheid van de Boeing 737 ligt rond de 850 kilometer per uur. Maar de precieze snelheid is afhankelijk van een aantal dingen. We werken zelfs met twee soorten snelheden: luchtsnelheid en grondsnelheid.
De takeoff roll over de landingsbaan duurt normaal gesproken ongeveer 20 seconden . De lichtgewicht binnenpanelen en fascia kunnen in het begin een beetje rammelen en trillen. Na een paar momenten kantelt de neus van het vliegtuig omhoog en wordt alles stiller en soepeler terwijl je opstijgt.
Een vlucht hoeft geen hinder te ondervinden van een harde wind. Het is afhankelijk van de windrichting en beschikbare landingsbanen of een vlucht kan vertrekken.
Vochtige lucht is lichter dan droge lucht.
De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.
Er werd vastgesteld dat de gemiddelde dagtemperatuur van de stratosfeer ongeveer -60°C bedraagt van 50.000 tot 60.000 voet. Daarboven stijgt de gemiddelde temperatuur met een snelheid van ongeveer 0,5°C per 1000 voet tot een temperatuur van ongeveer -30°C op 120.000 voet.
Doorstarts vinden gemiddeld plaats met een frequentie van 1-3 per 1000 benaderingen . Doorstartfrequenties variëren tussen verschillende vliegtuigoperators en operationele omgevingen. Een doorstart is geen noodgeval en kan om verschillende redenen noodzakelijk zijn.
Het kan ook heel eng zijn. Als je nog nooit in een vliegtuig hebt gevlogen, kan het een beetje eng zijn . Mensen hebben immers geen vleugels en zijn niet gewend om duizenden meters boven de grond te vliegen.
Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u. Leuk weetje! In de luchtvaart wordt snelheid ook op een andere manier berekend dan met de meest populaire meeteenheden van mijlen of kilometers per uur.
Een stewardess heeft op TikTok onthuld waarom het vliegtuigpersoneel altijd op de handen gaat zitten tijdens de landing en het stijgen. De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties.
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.