Sommige kinderen met hoogbegaafdheid vertonen gedrag dat lijkt op odd. Ze zijn voortdurend opstandig en dwars. Ze gaan contant in discussie en gedragen zich dominant in de groep. Hierdoor hebben ze vaak ruzie met klasgenoten en conflic- ten met de leerkracht.
Hoogbegaafdheid theorie
Belangrijkste criteria: hoge intelligentie, motivatie èn creativiteit.
Hoogbegaafde kinderen hebben een snelle cognitieve ontwikkeling. Dit wil zeggen: een snelle ontwikkeling van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. Daarnaast hebben ze ook hele sterke karaktereigenschappen. Deze eigenschappen worden zijnskenmerken genoemd.
Ze zijn sterk overtuigd van wat ze geloven en kunnen zeer gedreven overkomen. Hoogbegaafde kinderen maken zich vaak eerder druk om regels en gedragingen en vinden het moeilijk om om te gaan met de tegenstrijdigheden en oneerlijke zaken die ze signaleren in de wereld om hen heen.
Hoogbegaafde kinderen hebben weleens verborgen leerstoornissen. Dit kunnen stoornissen zijn zoals moeilijkheden met visuele perceptie, schrijfstoornissen, ruimtelijke stoornissen, dyslexie en aandacht stoornissen. Hoogbegaafde kinderen kunnen een slecht zelfbeeld ontwikkelen als ze een leerstoornis hebben.
Voor het begaafde kind is argumenteren vaak een oprechte poging om te achterhalen hoe de wereld werkt . Mensen met een hoger IQ zien de wereld vaak in een ander licht. Vaak produceert dat licht een perspectief dat anders is dan wat de gemiddelde persoon ziet.
Hoogbegaafde kinderen lopen vaak voor op hun leeftijdsgenoten in sociale en/of emotionele ontwikkeling. Ze spelen vaker alleen of niet op de manier zoals je dat gewend bent van andere kinderen. Bovendien gaan ze pas spelen als hun leerhonger voldoende gestild wordt.
Hoogbegaafde en getalenteerde kinderen kunnen zich op een uitdagende manier gedragen omdat ze zich gefrustreerd voelen of omdat ze geen leermogelijkheden hebben . U kunt strategieën op maat maken om de emotionele, sociale en gedragsmatige behoeften van hoogbegaafde en getalenteerde kinderen te ondersteunen.
Hoogbegaafde kinderen hebben een verhoogde gevoeligheid voor sommige prikkels uit hun omgeving. Dit kan leiden tot zowel over- als onderprikkeling. Overprikkeling kan zich uiten in agressief gedrag of prikkelbaarheid. Onderprikkeling daarentegen zorgt voor verveling, dagdromen en onoplettendheid.
Gedrags- en emotionele problemen die typisch worden beschreven bij intellectueel begaafde kinderen zijn angst [7], sociale terugtrekking [8, 9], een laag zelfbeeld [10] en buitensporig perfectionisme [7], die allemaal behoren tot de categorie van ‘internaliserende’ problemen [11].
Hoogbegaafdheid betekent dat je snel denkt en je ingewikkelde dingen goed kan begrijpen. Je werkt graag zelfstandig, bent nieuwsgierig en hebt veel motivatie. Ook ben je gevoelig en ervaar je veel emoties. Je vindt het fijn om dingen te bedenken, maken of te ontwikkelen.
,,Het uit zich eerst in een ontwikkelingsvoorsprong en vanaf een jaar of zes kan je de hoogbegaafdheid vaststellen met een test.
Ze kunnen bijvoorbeeld al zien hoe ze iets willen, al weten hoe iets moet, maar nog niet de verfijnde motoriek hebben om het te maken. Zijn soms, niet altijd, cognitief ook al verder dan de sociale en emotionele ontwikkeling. Daardoor kan een hoogbegaafd kind heel volwassen en wijs overkomen.
Een autismespectrumstoornis (ASS) komt voor bij kinderen met alle intelligentieniveaus, dus ook bij hoogbegaafde kinderen. Echter: niet alle kinderen die hoogbegaafd zijn, hebben ook een autismespectrumstoornis.
Het zijnsluik hoogbegaafdheid geeft aan dat de volgende (karakter)eigenschappen bij veel hoogbegaafden aanwezig zijn: een hoog rechtvaardigheidsgevoel, perfectionisme, een kritische instelling en een vorm van hooggevoeligheid. Hoogbegaafden hebben vaak een hoog rechtvaardigheidsgevoel.
Met een intelligentietest, ook wel bekend als de IQ-test, kun je vaststellen hoe intelligent je kind is. Bij een IQ-score van 130 of hoger wordt er gesproken van een hoge intelligentie, of een 'score op zeer begaafd niveau'.
Algemene kenmerken van begaafde kinderen:
Verrassende emotionele diepgang en gevoeligheid op jonge leeftijd . Sterke nieuwsgierigheid. Enthousiast over unieke interesses en onderwerpen. Eigenzinnige of volwassen humor.
Hoogbegaafde kinderen die enorm nieuwsgierig zijn en graag nieuwe dingen leren, vinden het vaak erg leuk om dingen uit te zoeken. Laat je kind eens op een speelse manier kennismaken met de wetenschap. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een scheikundedoos, zodat ze zelf proefjes kunnen doen. Zoals zelf slijm maken.
Een hoogbegaafd kind begrijpt en onthoudt moeilijke informatie erg makkelijk.Het leest veel en verzamelt ook in zijn vrije tijd veel informatie. Daardoor heeft het kind vaak een grote feitenkennis en een grote algemene ontwikkeling. Op methode- onafhankelijke toetsen scoort het vaak hoog.
Hoogbegaafde kinderen
Hoe herken je hoogbegaafdheid bij kinderen? Ze zijn vaak perfectionistisch, lopen voor in hun ontwikkeling, ervaren diepe emoties, hebben last van faalangst en stellen veel (volwassen) vragen.
Veel hoogbegaafde kinderen hebben een hoge intelligentie maar een onderontwikkelde manier van toepassen van die intelligentie. Ze zijn in hun gedrag chaotisch, missen discipline en vinden routinematig werken maar lastig. Ze hanteren geen vaste strategieën om hun problemen op te lossen.
Zeer intelligente kinderen kunnen ongewoon wilskrachtig zijn, onderhandelen als advocaten of sarcasme gebruiken om een punt te maken. Soms verstoren begaafde kinderen de les in de klas omdat ze niet willen doen wat ze als bezigheid beschouwen. (Dit kan natuurlijk voor elk kind gelden, maar het geldt alleen meer voor sommige begaafde kinderen.)
De ene hoogbegaafde kan een aanleg hebben voor wiskunde maar ondertussen slecht presteren in taalvakken.