Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen. gebruiken.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Incasso terugboeken (storneren)
Dit wordt ook wel 'storneren' genoemd. Bij de meeste banken kunt u dit via internetbankieren regelen. Heeft u geen internetbankieren neem dan contact op met uw bank. De termijn van terugboeking is acht weken (56 dagen) nadat het bedrag van uw bankrekening is afgeschreven.
Wil je niet (meer) dat een bedrijf automatisch een bedrag van je betaalrekening afschrijft? Of heb je geen machtiging voor incasso afgegeven aan een bedrijf dat toch geld van je rekening afschrijft? Dan kun je je machtiging intrekken of een incasso blokkeren.
U kunt contact opnemen met uw bank of bouwvereniging en hen vertellen welke u wilt stopzetten, of u kunt online of via uw bank-app opzeggen . Om het eenvoudig te houden, is het ook de moeite waard om de organisatie waaraan u betaalde te vertellen dat u de automatische incasso hebt stopgezet.
Meld u aan bij onze Bankieren-app. Tik op het tabblad Betalingen in de onderste navigatiebalk. Tik op Betalingen bekijken en annuleren om uw toekomstige betalingen, doorlopende opdrachten en automatische incasso's te bekijken. Tik op de betaling om de betalingsgegevens te bekijken of om de betaling te annuleren.
Download in Nederlands: 'Automatische incasso betalen/wijzigen (formulier)' Wilt u uw automatische incasso stopzetten en dus uw doorlopende machtiging intrekken? Gebruik dan het formulier 'Stopzetten automatische incasso'.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Om een DebiCheck-incassoopdracht te annuleren, neemt u contact op met het debiterende bedrijf (Clientele 0113203000) . U kunt ook bellen naar 0860102043 om naar uw dichtstbijzijnde filiaal te gaan om de incasseringsopdracht te stoppen.
Een liefdadigheidsincasso geeft uw donateurs ook de controle, aangezien zij het recht hebben om deze op elk gewenst moment te annuleren door contact op te nemen met hun bank . En de automatische incassogarantie beschermt hun geld tegen abusievelijk afschrijven, wat een extra beveiligingslaag toevoegt.
Wil je alvast dat er niet meer afgeschreven wordt? Dan kun je de incasso blokkeren. Dit doe je eenvoudig zelf door in het linkermenu te kiezen voor 'Incasso's.In het incasso-overzicht vind je onderaan de betreffende incassant waar je op klikt en kiest voor 'Blokkeer'.
Je kan een doorlopende opdracht beëindigen via online bankieren of in je bankkantoor. Let op! Een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar: net zoals bij een overschrijving geldt hier het principe: "Betaald is betaald".
Online bankieren gids
Meld u aan en selecteer Meer acties in uw account. Selecteer Automatische incasso's en doorlopende opdrachten. Selecteer vervolgens Automatische incasso's beheren. Hiermee opent u een lijst met uw vaste betalingen.
Een kaartbetaling stopzetten
U kunt de kaartuitgever per telefoon, e-mail of brief op de hoogte stellen . Uw kaartuitgever heeft niet het recht om erop aan te dringen dat u eerst het bedrijf dat de betaling in ontvangst neemt, vraagt. Zij moeten de betalingen stopzetten als u hen dat vraagt. Als u vraagt om een betaling stop te zetten, moet de kaartuitgever elk geval op zijn eigen merites onderzoeken.
Bel en schrijf het bedrijf . Bel het bedrijf en vertel ze dat u uw toestemming intrekt voor het bedrijf om automatische betalingen van uw bankrekening af te schrijven. De klantenservice van het bedrijf zou u moeten kunnen helpen en er is mogelijk een online formulier dat u kunt gebruiken. Volg dit vervolgens op door een brief of e-mail te schrijven.
Zoek dan contact met de opdrachtgever van de incasso of houd de komende afschrijving tegen met een rode kaart. Je trekt hiermee je machtiging in. Print de rode kaart uit, vul de gegevens in en stuur deze naar het bedrijf dat het geld ontvangt.
Wat kan ik doen? Schrijf rechtstreeks naar de verkoper/handelaar om te verzoeken geen verdere afschrijvingen meer te doen op uw betaalrekening . U moet de bank een kopie van de brief geven en de bank informeren dat deze kosten niet langer zijn geautoriseerd. Bewaar een kopie van de brief voor uw administratie.
U kunt een geregistreerde incasso-opdracht annuleren door vóór de eerste afschrijving naar uw dichtstbijzijnde filiaal te gaan . U kunt een geregistreerde incasso-opdracht betwisten als deze niet voldoet aan de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. U dient echter ook contact op te nemen met de provider om het contract te beëindigen om te voorkomen dat er in de toekomst nog geld wordt afgeschreven.
Volg deze stappen om een automatische incasso te annuleren met de TSB Mobile Banking-app. Meld u aan en tik op het tabblad Betalingen, tik vervolgens op 'Geplande betalingen'.Tik op 'Automatische incasso's beheren'.Tik op de automatische incasso die u wilt annuleren .
Als er niet genoeg geld op je rekening staat, kan de bank het bedrag niet afschrijven. Sommige banken proberen binnen 5 dagen alsnog het bedrag af te schrijven, sommige banken schrijven wel af, maar storneren het bedrag vervolgens weer. Per bank verschilt de werkwijze. Informeer bij je bank hoe zij hiermee omgaan.