Begin met een boeiende opening die de aandacht van uw publiek trekt. Vat de hoofdplot van het boek samen en benadruk de unieke aspecten ervan om interesse te wekken. Voeg visuele elementen toe, zoals boekomslagen of relevante afbeeldingen, om de visuele aantrekkingskracht te vergroten.
Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling, citaat, grapje of anekdote. Houd de inleiding vooral kort, zodat de luisteraars niet meteen al afdwalen. Probeer vervolgens in 15 tot 20 woorden samen te vatten wat er in de toespraak besproken wordt. Een goed verhaal is actueel, eenvoudig en vooral niet te lang.
Stel een vraag
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
Bijvoorbeeld een boekvermelding op Bestelbijdeauteur.nl, een social media workshop, of als je zelf iets kunt op dat gebied: een uur werk door jou, voor de auteur en/of het boek. Als de auteur een favoriet koffietentje heeft als schrijfplek of ontmoetingsplek: een cadeaubon voor consumpties in de betreffende zaak.
Het formele gedeelte – dus de presentatie van je boek en de uitreiking van het eerste exemplaar – duurt bij voorkeur niet langer dan een half uur, want anders gaat het publiek zich vervelen. Vindt er na afloop van je boekpresentatie een signeersessie plaats? Trek daar dan ongeveer een uur voor uit.
Houd het kort. Zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat. Probeer dus niet te veel uit te wijden over details, maar kom liever direct to the point in de inleiding. De lezer weet dan meteen wat hij in de tekst kan verwachten en besluit op basis daarvan of hij verder leest.
Gebruik een indrukwekkend feit
Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht.
Een ijsbreker zorgt ervoor dat de spanning verminderd wordt, het maakt je presentatie comfortabeler en je begint zekerder aan je presentatie. Je kan ijsbrekers op verschillende manieren introduceren. Bijvoorbeeld door middel van een live word cloud of door je publiek een open vraag te stellen via Sendsteps.
Uw presentatie omvat:
o De setting – Waar het verhaal zich afspeelt (inclusief alle belangrijke settings), de tijd (heden, verleden, toekomst, specifieke data indien bekend) . Zorg ervoor dat u details opneemt! o Het belangrijkste conflict in de roman. Identificeer het type conflict – persoon vs.
Introductie - middenstuk - conclusie methode
De eerste optie die je hebt voor je presentatie opbouw is heel eenvoudig. Dit is de standaard opbouw die je voor elk verhaal (dus ook presentaties) zou kunnen gebruiken. Namelijk de opbouw: introductie - middenstuk - conclusie.
De 10/20/30-regel van PowerPoint-presentaties, gepopulariseerd door Guy Kawasaki, is een handige richtlijn voor het maken van effectieve en bondige presentaties, met name in zakelijke omgevingen. De 10/20/30-regel stelt dat een ideale presentatie: niet meer dan 10 dia's moet hebben. niet langer dan 20 minuten mag duren.
Vragen voor het bespreken van een roman
In welk genre past het boek? Wat zijn de belangrijkste thema's in het boek? Wat zijn de drijfveren van de verschillende personages? Kun je je met één of meerdere van de protagonisten gemakkelijk identificeren?
5. IS HET CADEAUTIP OF CADEAU-TIP. Willen jullie een cadeau ontvangen voor jullie bruiloft dan vraag je om een cadeautip of kadotip. Je schrijft het aan elkaar zonder streepje.
Goedemorgen/middag iedereen en welkom bij mijn presentatie . Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie komst vandaag. Ik begin met een paar woorden over mijn eigen achtergrond. Zoals je op het scherm kunt zien, is ons onderwerp vandaag......
Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt.