De ultieme jongenskamerposterauto van de jaren tachtig en negentig was natuurlijk de Ferrari F40. Het ontwerp van Pininfarina zag er niet alleen indrukwekkend uit, de F40 leverde ook nog eens indrukwekkende prestaties waar menig concurrent, waaronder de Porsche 959 en de Lamborhini Countach, zich op stuk beet.
Alfa Romeo Giulietta Spider: 1955
Er was een hele familie Giulietta's, waaronder een sedan, coupé en stationwagen, maar alleen de spider werd ontworpen door Pininfarina. In eerste instantie kwam de kracht van een 1290cc twin-cam motor, maar in 1962 veranderde de Giulietta in de Giulia, compleet met een 1570cc motor.
Deze bijzondere relatie kwam echter tot een einde met de Ferrari F12berlinetta uit 2012-2017 , het laatste model dat volledig door Pininfarina werd ontworpen. Centro Stile Ferrari ontwerpt alle auto's sinds de LaFerrari uit 2013.
Terwijl zijn voorganger, de F12 Berlinetta, een ontwerpsamenwerking was tussen Flavio Manzoni, senior vice president van het designteam van Ferrari, en de wereldberoemde carrosseriebouwer Pininfarina, werd de 812 daarentegen geheel in eigen huis ontworpen door het designteam van Ferrari, onder leiding van Flavio .
Ferrari plande van de F40 maar 400 exemplaren te bouwen. Echter, nadat de auto werd geïntroduceerd kwamen er direct 900 bestellingen binnen in Maranello. De Italianen verhoogde de productie waardoor er uiteindelijk 1315 stuks van de spreekwoordelijke band rolde. De Ferrari blijft dus een exclusief model!
Er zijn 31.053.472 auto's en andere voertuigen met geldige APK's. Er zijn nog 69 FERRARI F40's in het VK met een APK . 0,0002% van alle voertuigen in het VK zijn FERRARI F40's. Voertuiggegevens worden bijna in realtime bijgewerkt naarmate ze de APK-tests doorstaan of niet doorstaan.
Op een veilig in New York is maandag een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht voor 51,7 miljoen dollar (48,3 miljoen euro). Dat maakt de wagen de op een na duurste auto die ooit is geveild.
Hoewel maar weinig mensen weten wat er zich achter de schermen afspeelt, is de meest voor de hand liggende verklaring dat Ferrari stopte met het inschakelen van Pininfarina omdat de eigen ontwerpstudio, Centro Stile Ferrari, de diensten van Pininfarina overbodig maakte .
Ontwerp. De carrosserie van de F12berlinetta is ontworpen door het Ferrari Styling Centre en Pininfarina , en deelt enkele stijlelementen met andere recente Ferrari-modellen. Dit omvat een frontgrille die lijkt op de FF en koplampen die gedeeld worden met de FF en 458 Italia.
Een ode aan de geschiedenis: Het nummer '812' is naast een subtiele knipoog naar de rijke historie, een samenkomst van de geschiedenis. Het getal 8 refereert aan de 800 pk, terwijl de 12 staat voor de 12 krachtige cilinders waar Ferrari bekend om staat.
In overeenstemming met de Ferrari-traditie werd de carrosserie ontworpen door Pininfarina onder leiding van Donato Coco, de designdirecteur van Ferrari in 2009. Het interieurontwerp van de Ferrari 458 Italia werd gedaan door Bertrand Rapatel (directeur van Ferrari Interior Design), een Franse auto-ontwerper.
Ferrari is sinds 2008 bijna volledig eigendom van de Italiaanse Fiat groep. 90% van de aandelen van Ferrari zou in handen zijn van Fiat. De overige 10% is nog in handen van de Ferrari-familie. Aan die alleenheerschappij van Fiat lijkt een einde te komen: de aandelen van Ferrari gaan naar de Amerikaanse beurs.
Op 14 december 2015 nam Mahindra Group Pininfarina SpA over , waarmee de Mahindra Group rechten op zijn naam kreeg. Op 27 februari 2018 meldde Autocar India dat Michael Perschke, voormalig directeur bij Audi India, leiding zal geven aan een nieuw Mahindra & Mahindra Ltd. EV-project.
Hoewel Pininfarina vooral bekend is vanwege zijn werk in de automobielsector – Pininfarina is verantwoordelijk voor het ontwerp van meer dan 600 auto's , waarvan er veel Ferrari's zijn – is het bedrijf ook een grootmacht op het gebied van industrieel design.
Ferrari 125 S. De Ferrari 125 S (ook bekend als 125 Sport) is het eerste voertuig geproduceerd door de automaker Ferrari. Hoewel Enzo Ferrari eerder de Auto Avio Costruzioni 815 bouwde was dit de eerste auto die de Ferrari naam droeg.
Dankzij Battista Farina's carrosserieontwerpen zal de Italiaanse auto-industrie altijd bekend staan om de productie van snelle, luxe en iconische auto's. Farina werd in 1893 geboren in Cortanze d'Asti, Italië en kreeg de bijnaam "Pinin", wat klein/jong betekent. Hoewel de naam bleef hangen, werd Battista een gigant in autodesign.
Een speciale editie Ferrari gebaseerd op de F12 Berlinetta waarvan er maar 2 exemplaren zijn geproduceerd. De TRS heeft een 6,3L V12 die 730 pk produceert met 509 lb-ft koppel.
Enzo Ferrari richtte in 1929 in Modena het raceteam Scuderia Ferrari op en verzorgde vanaf 1933 alle raceactiviteiten van Alfa Romeo. Zes jaar later verliet hij het merk.
De Ferrari F12 debuteerde op de Autosalon van Genève in 2012 als opvolger van de 599 GTB. Hij is voorzien van een atmosferische 6,3-liter V12, een motor die de prijs voor Internationale Motor van het Jaar en Beste Motor boven de 4,0 liter heeft gewonnen.
Ferrari 288 GTO EVO (Onno)
De Ferrari 288 GTO Evoluzione is voor hem de lelijkste Ferrari ooit gemaakt. Nu moeten we het de auto vergeven, het is voornamelijk een competitie-auto bedoeld om zo snel mogelijk te zijn. Het is dus wel functioneel lelijk.
Het bedrijf combineert zijn interne expertise met enkele van 's werelds toonaangevende leveranciers van autodesign en -techniek om de creatie van zijn portfolio van puur elektrische voertuigen te ondersteunen. Ontworpen, ontwikkeld en gemaakt in Italië , worden alle modellen verkocht en onderhouden in de meeste grote wereldwijde markten.
Een Ferrari F40 kost als occasion ongeveer twee miljoen euro.In perfecte staat kunnen ze zelfs meer dan drie miljoen euro zijn! Hoe lang werd de Ferrari F40 gebouwd? De Ferrari F40 werd gebouwd van 1987 tot 1992.
Er zijn slechts vier exemplaren van de Ferrari 335 S Spider Scaglietti uit 1957 geproduceerd, maar de exclusiviteit ervan werd nog eens onderstreept toen deze in 2016 voor 36 miljoen dollar werd verkocht. Met zijn 4,1-liter V12-motor is deze schoonheid gebouwd om het circuit te veroveren en deel te nemen aan legendarische races zoals de Mille Miglia en Le Mans.
Wat is de duurste auto ooit? De duurste auto ooit is de Mercedes-Benz 300 SL Uhlenhaut Coupé en we denken niet dat dat snel zal veranderen. Deze auto werd in 2022 door RM Sotheby's geveild voor 142 miljoen dollar. Er zijn twee prototypes van gebouwd, en het andere exemplaar is eigendom van Mercedes zelf.