De intercooler is een essentieel onderdeel van elke auto met een turbo of supercharger. Een intercooler koelt de lucht die wordt samengedrukt door de desbetreffende compressor, wat zorgt voor een koelere, meer compacte inlaatlucht. Door het koelen van deze lucht kan uw auto meer vermogen produceren.
Betere prestaties dankzij intercooler
Aangezien vrijwel alle auto's een turbomotor hebben, zit er meestal ook een intercooler onder de motorkap.
Elke auto heeft een radiator, terwijl alleen auto's met een turbolader of supercharger een intercooler hebben . Intercoolers gebruiken water of lucht om hete, samengeperste lucht af te koelen en de efficiëntie van de motor te verhogen.
Niet alle auto's beschikken over een intercooler.Deze zit alleen in auto's die een turbo of compressor hebben. De luchtkoeler ziet er uit als een radiateur en heeft als taak om, zoals de naam al zegt, warme lucht af te koelen. Vanuit de turbo komt hete gecomprimeerde lucht.
Er wordt veel gezegd dat grotere intercoolers meer pk's opleverd. Dit kan varieren tussen de 5 tot soms 20 pk.
Het punt — voegt een intercooler paardenkracht toe of niet? Ja (soort van). Intercoolers zijn ontworpen om uw motor efficiënter te maken bij het genereren van paardenkracht. Maar ze voegen zelf geen paardenkracht toe .
De intercooler: werking
De koeling verkleint het volume van de gecomprimeerde lucht en dit stelt de intercooler in staat, meer zuurstofrijke lucht aan de motor te leveren. Zo kan de motor nog effectiever brandstof verbranden, hetgeen tegelijkertijd de prestatie van de motor verhoogt.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
Een radiator onttrekt warmte aan hete vloeistof uit het motorblok. Aan de andere kant koelt de intercooler hete lucht van een turbolader. Ze coëxisteren in voertuigen met turbomotoren, maar voertuigen zonder turbo hebben alleen radiatoren. Dat impliceert dat radiatoren een essentieel onderdeel zijn van alle auto's met verbrandingsmotoren .
Een defecte intercooler kan leiden tot een verlies van vermogen, hogere motortemperaturen en mogelijk schade aan de motor. Het is essentieel om aandacht te besteden aan de tekenen van een defecte intercooler om verdere schade te voorkomen.
Als de motor is ontworpen voor gebruik met een intercooler en u laat hem zonder intercooler draaien, zal het vermogen lager zijn omdat de luchtinlaat minder dicht is en de motor minder brandstof inspuit om de piekverbrandingstemperatuur te verlagen en schade te voorkomen.
De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. Bij zulke temperaturen levert een motor veel minder vermogen. Het is noodzakelijk dat deze lucht gekoeld wordt. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld door rijwind en koelelementen te gebruiken.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
De verschillen in werking
Een turbolader wordt doorgaans als efficiënter aangemerkt, omdat deze energie uit uitlaatgassen gebruikt die anders verloren zou gaan. Superchargers onttrekken het vermogen rechtstreeks aan de motor om zichzelf van energie te voorzien, waardoor ze meer brandstof verbruiken.
In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen. Dat door deze verontreiniging het motorvermogen daalt, is nog te overzien.
Intercoolers kunnen lucht-lucht of lucht-vloeistof zijn. Lucht-lucht intercoolers gebruiken omgevingslucht om de samengeperste lucht van de turbolader of supercharger te koelen. Lucht-vloeistof intercoolers gebruiken een vloeibaar koelmiddel om de samengeperste lucht van de turbolader of supercharger te koelen .
De juiste grootte
Een te kleine radiator zal niet voldoende warmte afgeven om de kamer te verwarmen. Terwijl een te grote radiator onnodig veel energie verbruikt. Het is dus belangrijk om de juiste maat te kiezen. Als vuistregel geldt dat u voor elke kubieke meter in de kamer ongeveer 60 tot 90 watt nodig heeft.
Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.
Voor sommige auto's kan het slechts $ 100 kosten, maar sommige duurdere intercoolers kosten meer dan $ 1.000 dollar . Om erachter te komen wat de exacte kosten van een intercooler zijn, kunt u het beste een gecertificeerde monteur raadplegen.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Indien de vervanging van de turbo niet is uitgevoerd volgens de richtlijnen kan vervuiling leiden tot een verstopte intercooler. Vooral olie, maar ook andere vervuiling zoals achtergebleven, afgebroken turbo onderdeeltjes kunnen verstopping veroorzaken.
De taak van de intercooler is om de temperatuur van het inlaatgas te verlagen en zo de benodigde lucht te verdichten, wat de verbranding optimaliseert . De intercooler verlaagt de temperatuur van het inlaatgas van 130° C naar 60° C, verwijdert de negatieve effecten van de turbo en verhoogt het vermogen met ongeveer 20%.
Doordat de intercooler aan de voorkant van de auto gemonteerd zit, stroomt er rijwind door de intercooler heen. De gecomprimeerde lucht geeft de warmte via de kanaaltjes af aan de rijwind. Daardoor koelt deze gecomprimeerde lucht tientallen graden af.
Er zijn een aantal symptomen die turboproblemen verraden: Verminderd motorvermogen. Zwarte, witte of blauwgrijze rook uit de uitlaat. Fluitende geluiden tijdens het rijden.