Moederbedrijf Zara sluit winkels in Israël. Het Spaanse modeconcern Inditex, moederbedrijf van winkelketen Zara, sluit voorlopig al zijn winkels in Israël na de aanval van Hamas-strijders afgelopen weekend.
De wereldwijde pro-Palestijnse consumentenboycots die multinationals als Starbucks en Zara al maanden treffen, lijken voorlopig niet voorbij. Vooral koffieketen Starbucks lijkt zwaar te worden geraakt door de boycot.
Veel mensen geloven dat de campagne verwijst naar actuele gebeurtenissen in Gaza en zien het als een goedkeuring van genocide . Deze controverse heeft geleid tot oproepen tot een boycot van het merk.
Ook H&M en IKEA hebben aangekondigd voorlopig niet open te gaan in Israël. De Zweedse concerns hebben dit aan verschillende media bevestigd. Volgens het Franse persbureau AFP heeft Mango zijn online shop in Israël on hold gezet.
H&M heeft sinds maart 2010 winkels in Israël, met de eerste winkel in Tel Aviv in samenwerking met de lokale franchisenemer Match Retail, een divisie van Union Group. Vanaf december 2023 exploiteert H&M 24 winkels in Israël, voornamelijk in de regio Gush Dan.
Onder andere koffieketen Starbucks en modemerk Balenciaga werden eerder geboycot.McDonalds en de Burger King kregen te maken met een boycot sinds de Israëlische luchtaanvallen op Gaza. 'Veel westerse bedrijven worden ervan beschuldigd de Israëlische oorlogsvoering te steunen.
Zara zei dat het de campagne had opgenomen voordat de oorlog begon. Zara, de fast-fashion retailer, zei dinsdag dat het een advertentiecampagne had verwijderd , nadat critici zeiden dat de beelden scènes uit de Israël-Hamas-oorlog deden denken en het ongevoelig noemden.
Zij roepen via sociale media op tot een boycot van de ketens vanwege de steun die deze bedrijven zouden geven aan Israël in de oorlog met Hamas. Ze willen zich zo "solidair tonen met de Palestijnse zaak". Ze roepen op tot een boycot van onder andere Coca Cola, McDonald's en Disney.
Te weinig geld terug, verkeerde artikelen óf onvoldoende hulp. Het regent klachten over Zara Nederland. Klanten zijn in afwachting van tientallen en in sommige gevallen wel duizenden euro's. De modeketen is daarnaast in veel gevallen onvoldoende bereikbaar voor beklag, volgens klanten én regelgeving.
Zara-eigenaar Inditex boekt omzet- en winstgroei. De Spaanse modegroep Inditex, het moederbedrijf van onder meer de kledingmerken Bershka, Pull & Bear en Zara, lijkt in de eerste helft van het jaar een flinke groei te hebben doorgemaakt.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
Zara is het vlaggenschipmerk van de Spaanse kledingretailer Inditex Group. Van de vele modebedrijven die tot Inditex behoren, heeft Zara wereldwijd het hoogste aantal winkels. Vanaf januari 2024 waren Spanje, Frankrijk en Italië de Europese landen met het hoogste aantal Zara-winkels, zoals blijkt uit deze statistiek.
Starbucks en McDonald's spreken tegen dat ze Israël steunen. Zo sprak McDonald's-baas Chris Kempczinski vorige week van 'desinformatie' die over het bedrijf wordt verspreid. Starbucks-topman Laxman Narasimhan schreef dat hij 'bidt voor vrede'. "Laten we samen de brug bouwen naar een betere toekomst."
Sommigen op sociale media suggereerden dat ze leken op beelden die uit Gaza kwamen. Maar Zara zei dat de campagne " een serie beelden van onafgemaakte sculpturen in een beeldhouwersstudio presenteerde en dat het enige doel was om ambachtelijk gemaakte kledingstukken in een artistieke context te presenteren ".
Coca-Cola en Nestlé zijn twee van een reeks westerse merken die momenteel, vanwege de oorlog in Israël, te maken hebben met boycots in Turkije. In het land is op sociale media een lijst van westerse bedrijven verschenen die medeplichtig zouden zijn aan 'de slachtingen in Gaza' of die Israël openlijk steunen.
Critici zeiden dat ze leken op foto's van lijken in witte lijkwaden in Gaza . Zara gaf geen commentaar op de oproepen tot boycot, maar zei dat de "Atelier"-collectie in juli werd bedacht en dat de foto's in september werden genomen. De oorlog tussen Israël en Hamas begon na 7 oktober.
Moederbedrijf Zara sluit winkels in Israël. Het Spaanse modeconcern Inditex, moederbedrijf van winkelketen Zara, sluit voorlopig al zijn winkels in Israël na de aanval van Hamas-strijders afgelopen weekend.
De Spaanse moderetailer Mango zou ervoor hebben gekozen om zijn ongeveer 50 winkels in Israël, waar zijn winkelnetwerk wordt beheerd door een franchisepartner, te sluiten. Dit werd gemeld door Fashion Network, dat zei dat voorlopig vier winkels open zullen blijven in afwachting van verdere ontwikkelingen.
De organisatie protesteert tegen de Zara, omdat de CEO van Zara Israël, Joey Schwebel, campagne voert voor minister Ben-Gvir die wapens zou hebben gegeven aan kolonisten om tegen Palestijnen te gebruiken.
Modeconcern Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara en Bershka, blijft verbazen met grote getallen: in collecties, snelheid, distributie en vooral winstcijfers. De Spaanse multinational kiest daarbij een andere route dan concurrenten als H&M en Shein.
Een HEMA-boycot van Israël? Ook dat klinkt onwaarachtig, en dat is het ook. Er is helemaal geen sprake van een Israël-boycot door de winkelketen.
De Spaanse modewinkelketen Zara heeft een omstreden reclamecampagne teruggetrokken waarin mannequins gewikkeld in lakens of zonder ledematen waren te zien. Dat gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten hadden opgeroepen tot een boycot van het kledingconcern.
De genocide wordt gefinancierd door vele internationale ketens en winkels die pro-Israël merken verkopen zoals o.a. Nespresso, Snipes, Tommy Hilfiger, Fnac, Zara, H&M, J&D sports, Inno, Foot locker, Kruidvat,…